עוד כתבות בנושא

"אפשר להציע לתושבים הרבה יותר כמעט בכל תחום"

גלילה יבין מסיעת "יש עתיד" היא חברת מועצת העיר הרצליה הטריה ביותר ומכהנת בתפקיד רק כחודשיים. בראיון ל"הרצליה ניוז" היא מספרת כיצד הגיעה לפוליטיקה המקומית, מה היא חושבת על החלטות ראש העירייה, מפרטת מה היא רוצה לקדם עד סוף הקדנציה, משוכנעת שיאיר לפיד ימשיך כראש הממשלה לאחר הבחירות וחושפת פרט מעניין מאוד מעברה

גלילה יבין. צילום דניאל חנוך

במועצת העיר של הרצליה 21 חברים וחברות, כאשר הטריה מכולם היא גלילה יבין שנכנסה למועצה לפני חודשיים בלבד וזאת במקומו של רונן וסרמן שעבר עם משפחתו לארצות הברית.

יבין (49), מספר 3 ברשימת "יש עתיד" בבחירות המקומיות לפני כארבע שנים. היא אדריכלית ומתכננת ערים, נשואה ואם לשלושה ילדים. היא פעילה חברתית שנים רבות בעיר, ממייסדי "הרצליה חופשית", חברת ועד ויו"ר לשעבר בעמותת הרצליה ב', פעילה בתחום התכנון והסביבה, וכמובן בזירה הפוליטית ברמה המקומית והארצית. 

גלילה, ספרי לנו כיצד הגעת לפוליטיקה המקומית ומדוע ברשימת יש עתיד?

"חזרתי לארץ בשנת 2010 אחרי למעלה מעשר שנים בהן חייתי ועבדתי בצרפת, אנגליה ושוויץ. כישראלית שחיה בחו"ל תמיד התגאיתי במדינה שלנו ובהישגיה וידעתי שזהו ביתי. רציתי ששלוש ילדי, אשר נולדו שם, יגדלו בארץ ויקבלו חינוך לציונות ולערכים עליהם גדלתי. לצערי, ישראל שחזרנו אליה הייתה שונה מאד מישראל שהכרנו. מקומה של הרוח הציונית והלאומיות הישראלית נדחק לנוכח יותר ויותר תופעות של לאומנות וגזענות. הקיצוניות והמשיחיות הדתית תפסו את מקומה של המסורת המכילה והשחיתות השלטונית הפכה לנורמה. תהיתי – האם זה העתיד שאני מציעה לילדי? בצד פעילותי הפוליטית למאבק בתופעות הנ"ל, ראיתי בזירה המקומית בהרצליה פוטנציאל לקדם מרחב ציבורי ומערכת חינוך שיקדשו ערכים של דמוקרטיה ושוויון, עשיה וקידמה, איכות סביבה ואיכות חיים, באופן שהרצליה תהפוך למודל לעיר ליבראלית ומתקדמת בישראל. מאד הערכתי את העשייה של ראשת העירייה לשעבר יעל גרמן, ושמחתי מאד כשהיא הציעה לי להשתלב ברשימת "יש עתיד" למועצת העיר. אני מאמינה שלחיבור בין מפלגה חזקה וערכית בכנסת לבין רשימה איכותית בהנהגת העיר יש פוטנציאל שיכול להצעיד את הרצליה קדימה לעתיד מצוין". 

מהם הדברים שתרצי לקדם עד סוף הקדנציה?

"יש עתיד" קיבלה החלטה אסטרטגית ועקרונית לשבת באופוזיציה ולא להצטרף לקואליציה הנוכחית לאור המחלוקות העקרוניות בינינו לבין ראש העירייה ושותפיו, בעיקר סביב נושאים של תכנון ובניה, דת והעיר, בצד חששות כבדים למנהל לא תקין.  

אנחנו נאבק לקדם את האינטרסים של הציבור שלנו בכל התחומים – בניה ואיכות סביבה, חינוך ותחבורה, ונשמור על הרצליה פתוחה וחופשית. האופוזיציה בהרצליה רחבה יחסית, והחוק מקנה לה כלים שמסייעים לה להביא לידי ביטוי את עמדות ודרישות הציבור אותו היא מייצגת. יש שיתוף פעולה מצוין בינינו לבין סיעות האופוזיציה האחרות ואני כמובן מקווה שבבחירות הבאות נצליח לייצר אלטרנטיבה שלטונית שתצעיד את הרצליה קדימה".

 

גלילה יבין עם חבר הכנסת עידן רול ופעילי מטה יש עתיד בהרצליה

מהיכרותך הקצרה, איך מתרשמת ממועצת העיר?

"אני עוקבת אחרי פעילות המועצה כבר מספר שנים. לא פעם ישבתי ביציע באולם המליאה כנציגה של מאבקים חשובים שקידמתי בעיר. כחברה ב"הרצליה חופשית" השתתפתי בהובלת מאבקים רבים, בין היתר נגד חוק המרכולים, נגד כניסת עמותות דת לבתי הספר הממלכתיים ובעד תחבורה ציבורית בשבת. הייתי ממובילי ההתנגדות לשינוי מתכונת הלימודים בחטיבת הנגיד (מ- 5 ימים ל 6 ימים), מתכונת שכיום מקודמת ע"י שרת החינוך בכל הארץ. פעלתי למניעת הירידה מאיילון לכיוון כיכר שפיים בשכונת הרצליה ב', בעד הסדרת מעבר להולכי רגל בחוף הנפרד, בעד השארת הסטודיו המצטיין למחול של לאה מנור בעיר ועוד. אני מאמינה בשיח והדברות למרות המחלוקות ביני לבין חלק מחברי המועצה, ויודעת לשמור על יחסי אנוש תקינים וכבוד הדדי. עם זאת, מועצת עיר אינה מועדון חברים, ואני לא אהסס לפעול בתקיפות לפי הצורך כדי לייצג את הערכים של הציבור שבחר בי לתפקיד".

האם לדעתך היחסים המתוחים בין הקואליציה לאופוזיציה יחריפו בשנה שעד הבחירות המקומיות?

"תפקיד האופוזיציה בין היתר לבקר את החלטות העיריה, להביא אלטרנטיבות לשולחן ולייצר שיח סביב נושאים שמעסיקים ומטרידים את תושבי העיר ודורשים פתרונות בשטח. פעילות המועצה מתמקדת לעתים ב "כאן ועכשיו" ולעיתים בתכניות ארוכות טווח בעלות השפעה משמעותית על עתיד העיר. אין פה עניין של "יחסים מתוחים" יש חילוקי דעות מהותיים הנובעים מהאג'נדות השונות. הבחירות המוניציפאליות מאד חשובות, וחשוב להבהיר לבוחרים כי קיימות אלטרנטיבות טובות יותר להנהגה הנוכחית ופוטנציאל אמיתי לשינוי לטובה גם בזירה המקומית".

 

יש עתיד גם ב2023?

מהי עיקר הביקורת שלך על החלטות ראש העירייה בקדנציה האחרונה?

"בלי לזלזל בעשיה של ראש העירייה, אני חושבת שאפשר להציע לתושבים הרבה יותר כמעט בכל תחום. המדדים שעל פיהם המערכות שלנו נבחנות לא מאתגרים מספיק והמציאות בהתאם. בסטנדרטים של הארץ הרצליה במקום טוב, אבל אין סיבה שלא נשאף להרבה יותר בחינוך, תשתיות, תחבורה ותיירות. הרצליה היא עיר עם פוטנציאל עצום שאינו ממומש עד תום. ראש העירייה בחר להישען על קואליציה שמרנית יחסית, כשסיעת מרצ משמשת לצערי קביים או עלה תאנה למדיניות שלא תואמת את ערכיהם של מצביעיה. בניגוד לשוויון הפוליטי המאתגר בכנסת, יש במועצת העיר רוב גורף לסיעות הליברליות אבל במקום להביא בשורה לתושבים אנחנו מדשדשים ומסתפקים בהישגים מינוריים יחסית. 

הישגים לציבור החילוני לא צריכים לבוא על חשבון הצרכים של הציבור הדתי. עם קצת יצירתיות אפשר בקלות לייצר מצב שבו 'זה נהנה וזה לא חסר'. קידוש ה "סטטוס קוו" היא מדיניות שמייצגת בעיני פחדנות – הרבה יותר קל להישען על פשרות שנעשו לפני 10, 20 ו 70 שנה, במקום לייצר פתרונות גמישים המתאימים לצרכי השעה".

יכולה להצביע על דברים טובים שעשה?

"הבניינים החדשים שנבנו בקרית החינוך נראים מרשימים מאד וכך גם מרכז התרבות "תאו". עם זאת ברבים מבתי הספר הישנים יותר התשתית ירודה. מספר הכיתות לא מותאם למספר התלמידים, אין מספיק תאי שרותים או שהם אינם מתוחזקים בסטנדרט הגייני מספק ובאופן כללי יש צפיפות ותחזוקה ירודה". 

מהן שלוש הבעיות העיקריות של הרצליה?

"העדר תאום אפקטיבי עם גורמים חיצוניים לצורך פתרון בעיות מהותיות (תנועה ותחבורה, קירות אקוסטיים, מכון טיהור השפכים וכו'), צירי איילון וכביש החוף המבתרים את העיר ל 3 חלקים, פוטנציאל לא ממומש להפוך את הרצליה לעיר ייחודית בגוש דן ומישור החוף".

מהם שלושת הדברים הטובים בהרצליה?

"התושבים, הים והפארק". 

האם תשאפי בבחירות הבאות להיות מספר 2 בסיעה אחרי יריב פישר?

"מטה הרצליה הוא מטה מאד מגובש וכולנו פועלים כצוות. יש לנו עשרות פעילים בעיר שעזרו לנו להביא את השינוי בכנסת, ויחד נפעל להביא שינוי גם בעיר. מוקדם לקבוע את הרכב הרשימה ומה יהיה סדר החברים. אני אשמח כמובן להשתבץ שוב במקום גבוה ברשימה ולהמשיך בעשייה למען הציבור. אני בטוחה שבבחירות הקרובות לרשות המוניציפאלית יש עתיד תציג רשימה מצוינת".

ניגע במישור הארצי. רבים סבורים שליאיר לפיד אין סיכוי להקים ממשלה. מה את עונה להם?

"אני עונה שרבים יותר ראו את העשייה המצוינת של לפיד בכל התחומים. אני פוגשת הרבה אנשים בשטח שמודים שהופתעו לטובה. אין טעם לנסות להרכיב ממשלה מסקרים. ברגע שיהיו תוצאות אמת, אנחנו נדע להרכיב ממשלה. לפיד הוכיח שרק הוא יודע לנצח את נתניהו ולהקים ממשלה, הוא יידע לעשות את זה גם הפעם אחרי הבחירות".

רבים גם סבורים שליאיר לפיד יש כיום אינטרס ללכת לעוד מערכת בחירות כראש ממשלת מעבר. זה נכון?

"יאיר לפיד הוכיח שוב ושוב שהוא פועל אך ורק כדי להביא את השינוי המיוחל למדינה. הוא הגיע להישגים מרשימים בשורה של תחומים, והכל בשנה אחת. לפיד לא רץ לבד, יש סביבו צוות חדור מטרה שבא לעבוד. אני מאד גאה ברשימה שלנו שכוללת 47% נשים, שלוש מהן בחמישייה הראשונה. "יש עתיד" היא מפלגת שלטון עם מצע סדור ותוכניות הנוגעות לכל תחומי החיים של אזרחי המדינה: אנחנו חותרים לניצחון ולהכרעה. אנחנו חייבים לנצח את הבחירות ולהקים ממשלה יציבה שתמלא את ימיה ותתקן את הליקויים החמורים שהשאיר אחריו שלטון נתניהו ותמנע הקמת ממשלה חשוכה וקיצונית שתוביל את ישראל לתהום". 

מה המוצא לפלונטר הפוליטי האין סופי הזה?

"לצאת להצביע. שוב. לא להתייאש ולא לוותר. לתת לצוות המקצועי של יש עתיד את התמיכה הציבורית הרחבה ולהמשיך את השינוי. זו מלחמה על הבית". 

נסיים בכמה שאלות אישיות, מה משמח אותך?

"הילדים שלי".

מה מעציב אותך?

"יהודים גזענים"

מהו המקום האהוב עליך ביותר בהרצליה ומדוע? 

"אפולוניה. מקום נדיר ביופיו". 

אם היית יכולה להיפגש עם דמות היסטורית, מי זה היה ומדוע?

"יוהאן סבסטיאן באך או דייוויד בואי. שניהם גאונים בעיני".

מה אנשים לא יודעים עלייך?

"שהכרתי את בעלי בכיתה א' ושזכיתי בשיתוף עם משרד מייזליץ כסיף בתחרות תכנון נמל תל אביב. תמיד משמח אותי כשחברים מתקשרים אלי מהנמל ואומרים לי כמה כיף להם להיות שם".

כתבות קשורות

השארת תגובה

גלילה לראש העמוד
דילוג לתוכן