עוד כתבות בנושא

החייאת נחל גליל ים: מהזנחה לאוצר אקולוגי

נחל גליל ים, שבעבר היה נתיב מים חי בפאתי הרצליה, סבל משנים של הזנחה, שהפכו אותו לצל של עצמו. עם זאת, נקודת מפנה הופיעה, בראשות מנהיגות מקומית ופעילות קהילתית שנועדה לשקם את הנחל למעמדו הראוי כנכס טבעי ואקולוגי. יריב פישר:"עד כה התייחסה העירייה אל הנחל כאל "חצר אחורית" של השכונות באזור. אני רואה באתר נכס אקולוגי המהווה פנינת טבע עירונית

מצילים את נחל גליל ים
מצילים את נחל גליל ים צילום מתוך הרשתות החברתיות

יוזמה זו אינה רק על החייאת נהר; מדובר בדמיון מחדש של מרחבים עירוניים, קידום המגוון הביולוגי ושיפור איכות החיים של התושבים. סיפורו של נחל גליל ים הוא עדות לאתגרים וההזדמנויות הרחבים יותר שמגיעים עם שיקום נתיבי מים טבעיים בישראל. ככל שהמאמר מתגלה, נצלול לפרטים של תוכנית השיקום, נחקור את חשיבותה בהקשר הרחב יותר של שיקום נהרות בישראל, ונבליט את המכשולים והסיכויים שעומדים בפנינו.

מצוקת נחל גליל ים

נחל גליל ים, שהיה בעבר בית גידול שוקק לחיות בר מקומיות ונקודת פנאי לתושבים, נכנע במשך השנים ללחצי העיור וההזנחה הסביבתית. הפיכת סביבתו לאזור עירוני צפוף הובילה לכך שהנהר הפך בפועל לאתר הטמנת פסולת, כאשר מי נגר מרחובות ומזהמים מבנייה סמוכה פגעו משמעותית באיכות המים שלו. הידרדרות זו לא רק הובילה לאובדן המגוון הביולוגי אלא גם שללה מהקהילה משאב טבע יקר ערך שבעבר סיפק בילוי ונחמה לתושביה. הקמת בית ספר גליל ים החדש חשפה את הסכנה להמשך קיומו של הנחל.

ההזנחה שנחל גליל ים סובל ממנה היא סמלית לאתגרים הסביבתיים הרחבים יותר באזורים המתעצמים במהירות בישראל. ירידת הנהר משקפת חוסר מאמצים מתואמים בניהול פסולת וזיהום, לצד מודעות ציבורית לא מספקת לחשיבות שימור מקורות מים טבעיים. מצב זה מדגיש את הצורך הדחוף באסטרטגיות מקיפות שיטפלו לא רק בהשפעות הסביבתיות המיידיות אלא גם יטפחו מערכת יחסים בת קיימא בין פיתוח עירוני ומערכות אקולוגיות טבעיות.

תושבים ופעילי איכות הסביבה הצליחו לעצור את העבודות המתוכננות ולהתחיל דיון ציבורי בנושא במטרה לקדם את שיקום הנחל.

ווטסאפ תושבים https://chat.whatsapp.com/IqgAyVNiEhv9NdO5DAT0yl

קבוצת הפייסבוק https://www.facebook.com/groups/920951283056645/

 
 

ראש העיר הרצליה, יריב פישר: "עד כה התייחסה העירייה אל הנחל כאל "חצר אחורית" של השכונות באזור. אני רואה באתר נכס אקולוגי המהווה פנינת טבע עירונית. המקום דורש עבודת שיקום מקיפה

 

 פעולות שנוקטת עיריית הרצליה

עיריית הרצליה בוחנת את מגוון האפשרויות לשיקומו האקולוגי של תוואי הנחל גליל ים, פרויקט הקמת בית הספר בגליל ים תוכנן לאורך השנים האחרונות.

החל מיום כניסתה לתפקיד, הנהלת העיר החדשה פועלת באינטנסיביות, יחד עם כל גורמי התכנון ויועצים מקצועיים, מומחים לתחום, על מנת לבצע התאמות לתכנון ולהפוך את נחל גליל-ים לנכס אקולוגי לטובת תלמידי בית הספר, הקהילה הסמוכה וכלל תושבי העיר.

מייד עם תם ימי החג, כינס ראש העיר, יריב פישר, דיון דחוף עם כלל גורמי המקצוע, על מנת לבחון את כלל היבטי הפרויקט, הן מבחינת הצרכים החינוכיים של ילדי קהילת גליל ים ההולכת וגדלה והן מההיבט של שימור ושיקום ערכי הטבע.
בדיון הוצג הצד ההנדסי של הפרויקט, היבטי התכנון האסטרטגי של מוסדות החינוך הנדרשים (בהם בית ספר וגני ילדים) ומגוון ההיבטים האקולוגיים של האתר: סוגי העצים, מצב בעלי החיים, הפרחים והצמחייה.
בתם הדיון סוכם כי הצורך בהקמת בית ספר הינו חיוני ודחוף כבר לשנת 2026, עם זאת, יש לבחון פתרונות הנדסיים מבוססי טבע, שיאפשרו שילובו של המבנה במערכת האקולוגית הטבעית של הנחל.

ראש העיר הרצליה, יריב פישר: "עד כה התייחסה העירייה אל הנחל כאל "חצר אחורית" של השכונות באזור. אני רואה באתר נכס אקולוגי המהווה פנינת טבע עירונית. המקום דורש עבודת שיקום מקיפה, שכוללת גם פיתוח סביבתי של שבילי טיול, אזורי שהייה ופיקניק, צפייה בטבע ועוד, בדומה למודל פעולות השיקום שנעשו בפארק המסילה ונחל הפרדסים בתל אביב". פישר הדגיש כי "בשלב זה הופסקה העבודה בערוץ הנחל וכבר בזמן הקרוב יתקיים דיון המשך בו יוצגו חלופות וראייה כוללת של תכנון הנחל לכל אורכו. בהמשך יוצגו החלופות לציבור וההחלטות יתקיימו בהליכי שיתוף ציבור מלאים ושקופים".

 
 
פארק שכונת גליל ים, אגן הניקוז של נחל גליל ים

שיקום נהרות בישראל

המאמץ לשיקום נחל גליל ים הוא חלק מתנועה לאומית רחבה יותר לשיקום דרכי המים של ישראל. ברחבי הארץ, נהרות שסבלו מעשורים של זיהום, הזנחה ושימוש יתר נמצאים כעת במרכזם של פרויקטי שיקום מקיפים. יוזמות אלה משקפות הכרה גוברת בחשיבות הנהרות לא רק כנכסים אקולוגיים אלא גם כמרכיבים חיוניים במרקם התרבותי והחברתי של ישראל.

בישראל, מאמצי שיקום הנהרות מונעים על ידי שילוב של מאמצים ממשלתיים, ללא כוונת רווח וקהילתיים. אחד הדוגמאות הבולטות הוא נחל הירקון, שם הושקעו השקעות משמעותיות כדי לשקם את האיזון האקולוגי שלו ואת ערכו הבילוי. בדומה לפרויקט נחל גליל ים, מאמצים אלה כוללים בקרת זיהום, שיקום בתי גידול והשבת מינים מקומיים.

האתגרים הניצבים בפני פרויקטים אלה הם מרובי פנים, וכוללים התגברות על מכשולים בירוקרטיים, הבטחת מימון ויצירת קשר עם הקהילות המקומיות. למרות אתגרים אלה, ההתקדמות שהושגה בשיקום הנהרות ברחבי ישראל מדגימה מחויבות לקיימות סביבתית והכרה בערך המהותי של דרכי מים טבעיות. מאמצים אלה מדגישים את הצורך בגישה מאוזנת לפיתוח עירוני, כזו שנותנת עדיפות לשימור ולשיפור של מערכות אקולוגיות טבעיות.

אתגרים והזדמנויות

הדרך לשיקום נחל גליל ים, וכך גם כל נחל בישראל, רצופה באתגרים והזדמנויות. אחד המכשולים העיקריים הוא הצורך לאזן בין פיתוח עירוני לבין שימור אקולוגי. ככל שהערים מתרחבות, הלחץ על משאבי הטבע, לרבות הנחלים, גובר, ויש צורך בפתרונות חדשניים כדי להבטיח את הגנתם ואת השימוש בהם באופן בר-קיימא.

מימון הוא אתגר משמעותי נוסף. פרויקטים מקיפים לשיקום נחלים דורשים משאבים כספיים ניכרים לניקוי זיהום, שיקום בתי גידול ויצירת מתקני פנאי. השגת כספים אלה כרוכה לעתים קרובות בניווט במנגנוני מימון ממשלתיים ולא ממשלתיים מורכבים, תהליך שיכול להיות ארוך ומלא בחוסר ודאות.

למרות אתגרים אלה, שיקום נחל גליל ים מציע הזדמנויות רבות. מבחינה סביבתית, שיקום המערכת האקולוגית של הנחל יקדם את המגוון הביולוגי וישמש כריאה ירוקה לאזור העירוני. מבחינה חברתית, הוא יספק מרחב קהילתי לפנאי ולחינוך, ויטפח קשר עמוק יותר בין התושבים לבין סביבתם הטבעית. מבחינה כלכלית, לפרויקט יש פוטנציאל להגביר את התיירות המקומית ולהעלות את ערך הנכסים בסביבה.

במהותו, שיקום נחל גליל ים מגלם את הפוטנציאל להשפעה מהפכנית על הקהילה ועל הסביבה, וממחיש את היתרונות הרחבים יותר של מאמצי שיקום הנחלים בישראל.

כתבות קשורות

השארת תגובה

גלילה לראש העמוד
דילוג לתוכן