עוד כתבות בנושא

מאיה כץ: "אף אחד לא ילמד את משה פדלון ואותי על ליברליות. בהבדל מהאחרים, אנחנו גם הוכחנו את זה בעשייה שלנו"

כץ, המכהנת כחברת מועצת העיר ב-15 השנים האחרונות, מתוכן שש שנים כסגנית ומ"מ ראש עיריית הרצליה בראיון חג האם היא משתתפת בהפגנות המחאה? מי צריך לבקש ממנה סליחה? ומה השתנה בה בשנים האחרונות?

הכרזת התמיכה של "המחנה הממלכתי", משה פדלון, בני גנץ, מאיה כץ, צילום: אלעד מלכה

על משה פדלון: "אני מאמינה בו ומאמינה בדרך המשותפת שבה אנו מובילים משנת 2013", על הרכב הקואליציה הבאה: "לסיעות קיצוניות לא יהיה מקום" על החשש מהתחרדות העיר: "קמפיין הפחדה של בעלי אינטרסים. אוכלוסיית החרדים מהווה בסך הכל 0.2% מתושבי העיר".

עברת שנה סוערת, מיו"ר האופוזיציה, לסגנית ומ״מ ראש העיר ולאיחוד עם ראש העירייה משה פדלון. איך את מרגישה?

אני מרגישה ויודעת שקיבלתי את ההחלטה הנכונה. אני מאמינה במשה ומאמינה בדרך שאנחנו מובילים ביחד משנת 2013. למרות הביקורת, שיצאתי מנקודת הנחה שתהיה, התושבים שבחרו אותנו רצו שנהיה סביב שולחן קבלת ההחלטות ולא באופוזיציה שבה אין כל יכולת אמיתית להשפיע, לסייע ולקדם את התהליכים האסטרטגים בעיר.

מנהיגות נמדדת בדיוק ברגעי קבלת החלטות כמו הרגע הזה, שבו הבחירה להשפיע מבפנים גוברת על האגו שאותו החלטנו משה ואני לשים בצד. באותה תקופה, בדיוק הוקמה הממשלה החדשה וכולנו עקבנו בדאגה אחר ההסכמים הקואליציוניים שהחלו להיחתם, לצד גיבוש קווי הייסוד הקיצונים של הממשלה. עזבתי משרה בכירה בשוק הפרטי ומצאתי לנכון לתמוך באופן מלא בפעילות שהוביל משה, כדי לשמור על הרצליה כעיר עצמאית, חילונית וליברלית.

כבר 15 שנים את בעשייה הציבורית ומכהנת כחברת מועצת העיר בהרצליה. מה בכל זאת השתנה בך במהלך השנים?

השינוי הכי משמעותי הוא כמובן במישור הפרטי, התחתנתי והפכתי לאמא.

במישור המקצועי, כמי שמכירה את עבודת הממשלה, הכנסת והרשות המקומית, אני מגיעה היום לתפקיד עם ניסיון מוכח, יכולת להתמודד עם אתגרים מורכבים בהיבטי תקציב, ביורוקרטיה וניהול, לצד אחריות ושיקול דעת. ההישגים האדירים שמשה ואני הובלנו במהלך השנים האחרונות הם ההוכחה לכך.

אם יש דבר חשוב שלמדתי במהלך השנים, הוא שבבחירות אנחנו בוחרים דרך אבל יותר מזה, אנחנו בוחרים באנשים. לצערי במהלך כל הקדנציות שלי פגשתי לא מעט נבחרי ציבור שנבחרו כדי לקדם אג'נדות מסוימות ובמבחן התוצאה, הסתפקו בכתיבת מכתבים, הצגת שאילתות במועצה ולקיחת קרדיטים בפוסטים בפייסבוק, מבלי שיש להם את היכולת להציג אף פרויקט משמעותי שיזמו והובילו למען הציבור שבחר בהם.

לכן, חשוב מאוד שנדע לשאול את השאלות הנכונות, מי האנשים האלו שרוצים לייצג אותנו, עם איזה רקע הם מגיעים לעשייה הציבורית, מה היכולות שלהם להוביל מהלכים מורכבים, מה היא ההכרות שלהם עם תהליכי הרשות המקומית ומשרדי הממשלה.

 

ראש העיר משה פדלון ואת אמרתם אחד על השני דברים לא פשוטים במערכת הבחירות הקודמת. סלחתם לקראת יום כיפור?

במשא ומתן הקואליציוני שקיימנו לפני כשנה כבר ליבנו בינינו את ההדורים, ניהלנו שיחות ארוכות על מדיניות, אידיאולוגיה, המחלוקות וגם על ההתבטאויות שלנו במסגרת תפקידנו כיו"ר אופוזיציה וראש עירייה. אני יודעת שהערכים והמטרות שלנו משותפות ושאם לא נדע להשאיר את העבר מאחורינו, לא נוכל להתקדם קדימה. המציאות גדולה מכולנו.

זה לא סוד שהיו לנו מחלוקות ויהיו לנו עוד מחלוקות בהמשך. אנחנו לא חוששים מזה, אני מאמינה ששיח פתוח, מכבד וענייני הוא חלק חשוב ומשמעותי בכל מערכת של שותפות, משפחה או חברות. גם בתקופה שבה הייתי יו"ר אופוזיציה, ידענו להפריד בין המקצועי והאישי. בתקופת שיא מגפת הקורונה עם כל ההשלכות שהיו לה ברמה העירונית, התקשרתי למשה ואמרתי לו 'אני פה וחשוב לי לקחת חלק. תגיד לי מה אתה צריך כדי שנוכל לסייע באופן מלא'. אני יודעת באופן ברור מהי המטרה שלשמה הציבור בחר בי.

למה לבחור בכם?

כי תושבות ותושבי העיר יודעים שהרצליה בידיים טובות. התפתחות העיר והישגיה מדברים בעד עצמם. כדי שנוכל להמשיך בעשייה הענפה שלנו, אנחנו צריכים את משה פדלון כראש עיר חזק, לצד סיעה חזקה עם מספר המנדטים הגדול ביותר המועצה, ובכך לצמצם ככל שניתן את התלות במפלגות הקטנות.

החיבור שיצרנו עם מפלגת המחנה הממלכתי, משקף את המכנה הערכי המשותף של הרוב המתון בעיר. התמיכה של רא"ל במיל' בני גנץ ורא"ל במיל' גדי אייזנקוט שהינו תושב הרצליה בנו היא משמעותית והיא הסיעה שתוביל את הקואליציה הבאה בהרצליה.

 

הנסיעה הראשונה של קו התחבורה הציבורית בשבת, 2016, צילום: פרטי

אז איך באמת את רואה את הרכב הקואליציה הבאה?

הרכב המועצה הבא תלוי בראש ובראשונה בהצבעה של התושבים ביום הבחירות ב-31 באוקטובר. הקואליציה בראשות משה פדלון תורכב אך ורק מסיעות המתחייבות לקווי היסוד שגיבשנו להרצליה הציונית והליברלית. לסיעות קיצוניות המייצגות ערכים שאינם עומדים בקנה אחד עם ציביונה של הרצליה כעיר חילונית, פתוחה ושוויונית לא יהיה מקום. 

אני מאוד מקווה שהמתמודדים הטוענים לליברליות ומתלוננים על הרכב הקואליציה הקיים כיום, יגלו אחריות ויבינו שבשביל לשנות ולהשפיע, בשביל לעמוד מאחורי ההצהרות הגדולות שלהם בשבועות האחרונים, הם צריכים להצטרף אלינו ולייצר קואליציה ליברלית רחבה ככל שניתן.

יש הטוענים שהרצליה מתחרדת. יש אמת בחשש הזה?

החשש הזה נובע אך ורק מקמפיין הפחדה מתוזמן ומתוזמר של מי שיש להם אינטרס לייצר את המציאות המדומה הזו. העובדות הן, שהאוכלוסייה החרדית בהרצליה מהווה בסך הכל 0.2% מתוך מעל 103 אלף תושבות ותושבי העיר.

למרות ההרכב הקואליציוני של סיעות שנמצאות בקואליציה עוד מתקופת כהונתה של יעל גרמן, אנחנו יזמנו והובלנו כבר בשנת 2016, לראשונה בישראל את קו התחבורה הציבורית הפועל בשבתות ובחגים במימון עירוני מלא. כשיש ראש עיר חזק עם סיעה גדולה וחזקה אפשר להעביר החלטות גם אם יש מיעוט בקואליציה שמתנגד להן. ההחלטה עברה כי היה לנו רוב גם בלעדיהם

למרות שהתקיימו נגדי אישית הפגנות של חרדים (שברובם כלל אינם תושבי העיר) בהובלת ח"כ משה גפני, קיבלתי גיבוי מלא ממשה להמשיך במהלך ובשורה התחתונה, מופעל קו תחבורה ציבורית עירוני בימי שבת כבר שמונה שנים אשר הורחב עד לתל אביב ומתוקצב במיליון ₪ מדי שנה.

דוגמה נוספת היא בתחום התרבות והמסחר, שלושה קניונים פתוחים בשבת בעיר ובשנים האחרונות נפתחו אזורי בילוי ובתי עסק רבים הפועלים בימי שבת. כחלק ממדיניות העירייה, כל מכרזי הזכיינות העירוניים כוללים פתיחה בסופי שבוע, לצד אלפי אירועים עירוניים המתקיימים בכל ימות השבוע ובחגים. אף אחד לא ילמד את משה ואותי על ליברליות. בהבדל מהאחרים, אנחנו גם הוכחנו את זה בעשייה שלנו.

כהנהלת העיר, אנחנו מייצגים את כלל המגזרים והאוכלוסיות החיים בה. אני אלחם כדי שיהיו זכויות לקהילה הגאה, המשך המסחר בשבת וחיים בצביון חילוני, יחד עם זאת, שלא ניתמם, אנחנו ניתן שירות עירוני מלא גם לאוכלוסייה שומרת המסורת ומי שטוען היום אחרת בסיסמאות בחירות – פשוט משקר לציבור.

מחאת הנשים של תנועת "בונות אלטרנטיבה", צילום: פרטי

מה יחסך למחאות נגד הרפורמה המשפטית? את לדוגמה הלכת להפגנות?

בואו נקרא לילד בשמו, זו לא רפורמה משפטית אלא הפיכה משטרית. אני בעד המחאה, ואני משתתפת בהפגנות בהרצליה ובקפלן. מדינת ישראל לא יכולה להתקיים בלי הבסיס הדמוקרטי שעליו היא מושתתת. מי שטוען שמגילת העצמאות היא סתם מסמך שחתמו עליו 37 אנשים בחופזה, לא מבין את האירוע. ניסיון ההפיכה הזו היא קריאה לשינוי פניה של המדינה וחייבים להתנגד לה בכל הכח.

ערב יום כיפור, האם יש מישהו שצריך לבקש ממך סליחה בעיניך?

גיבורי המקלדת ומפיצי הפייק ניוז.

אנחנו נמצאים היום בתקופה שבה הטכנולוגיה מאפשרת לכל אחד להתחבא בבית, להשחיר, להשמיץ, לשקר, להפיץ דיסאינפורציה, רפש, שנאה והסתה באמצעות פרופילים פיקטיביים ברשתות החברתיות או בקבוצות וואסטאפ עם כרטיסי סים זמניים ומתחלפים מבלי להבין את ההשלכות לכך. מדובר בתופעה מסוכנת לכולנו כחברה.

לצד ההישגים הרבים, האם יש תחומים שגם נדרש לשפר?

תמיד יש מה לשפר. ניהול עיר זה דבר מורכב למי שמבין תכלס את התהליכים ולא מתאהב רק בסיסמאות פופוליסטיות של עצמו. יש החלטות שיכולות לקחת גם שנים עד שהן מצליחות לצאת לביצוע. אנחנו כאן לטווח הארוך.

מה תרצי לאחל לשנה החדשה?

שנדע לקבל ולהכיל את האחר, שנדע להקשיב ולא רק להשמיע ושנזכור שאין לנו ארץ אחרת. שנה טובה יותר לכולנו.

כתבות קשורות

תגובה אחת

  1. שביט הגב

    מה היא מקששקשת???

    מערב העיר נראה כמו בית קברות בסוף שבוע , רק מעטים פוקדים את המסעדות, אין שום מקומות בילוי בעיר, בתי הקולנוע בקניון נסגרו עוד בקרונה ולא נפתחו מאז ( חוסלו) והעיר מתה בסופי שבוע.
    פרויקטים של תחבורה לא מתואמים וגורמים לסבל קשה לכל מי שמתנייד במערב העיר – פרוייקט רחוב משכית הוא פשוט חרפה של העיריה ובכלל, הפיקוח העירוני נעלם מהרחובות במערב העיר (לקראת שנת הבחירות???)
    העיריה החליטה שלא גוררים כלי רכב ואלה חונים באין מפריע בכל מקום , על איי תנועה ובשולי רחובות חוסמים מעבר תקין ובטוח של הולכי רגל וכלי רכב ( הכי גרוע באזור המרינה ומשכית, כאמור) והחסימה החלקית בגלל הרכבת הקלה שלא מסתיימת אף פעם היא בכל קטסטרופה .

השארת תגובה

גלילה לראש העמוד
דילוג לתוכן