עוד כתבות בנושא

מתקפת הבוטים, מערכת הבחירות החשאית בהרצליה

מי עומד מאחורי דף הפייסבוק "ISRAEL NEWS" שקם בפתאומיות ונעלם במהירות אחרי שהפיץ סרטון הפחדה נגד ראש העיר והשתמש בעשרות פרופילים פיקטיביים?

מי עומד מאחורי דף הפייק המתכנה ISRAEL NEWS שצץ בהרצליה בשבועות האחרונים. הדף המתחזה לאתר חדשות לגיטימי, הפיץ בקידום ממומן סרטון הפחדה נגד ראש העיר משה פדלון, משפחתו וחברים ברשימה. הסרטון זכה לתגובות רבות אבל כשנכנסנו לפרופיל המגיבים כולם היו פרופילים פיקטיביים ללא נוכחות ברשת זולת תגובה לסרטון שהופץ.

ביום 30.6.2022, התקבל חוק הבחירות לכנסת ה-25, אותו יזמה ועדת חוקה, חוק ומשפט, המתקן בין היתר את חוק הבחירות (דרכי תעמולה) וקובע שפרסום מודעת בחירות (ברשתות החברתיות ובכלל) חייב לגלות את זהות המפרסם ושל האדם או המפלגה שהוא פועל מטעמו. זאת, מתוך הכרה בכך שכיום רוב תעמולת הבחירות נעשית במרחב המקוון וברשתות החברתיות בפרט ובמטרה להתמודד עם הפצת פייק ניוז או שימוש באמצעים טכנולוגיים להשפעה לא הוגנת על דעת הקהל.

התיקון לחוק מבהיר כי "מודעת בחירות" תיחשב ככל תעמולת בחירות שפורסמה עבור תשלום או שנעשית על ידי מתמודד בבחירות, גוף הקשור לסיעה או גוף פעיל בבחירות. הגדרה של "מודעת בחירות" מנוסחת באופן שאינו מוגבל לסוג פרסום כלשהו או לסוג מדיה מסוים ולכן חלה גם על תעמולה או מודעות בחירות אשר יפורסמו במרחב המקוון וברשתות החברתיות בפרט. על מי שיפעל בניגוד לסעיף זה, ניתן יהיה להטיל סנקציות פליליות של עד שישה חודשי מאסר או קנס של עד 29,200 שקלים. בנוסף, במקרה של הפרה של הוראות התיקון, תוכל וועדת הבחירות להוציא צו מניעה לתוכן המפר.

 

הסרטון מתווסף לגל של השחתות שלטים ממנו סובלות מספר רשימות המתמודדות בבחירות המקומיות. העדרה כל העיתונות המקומית המודפסת, הפך את הזירה הדיגיטלית לזירת קרב בה כל הכלים והכללים נשברים. חשוב לבדוק את אמינות המידע לפני הפצתו, גם הפצה של מידע שקרי עשויה להוביל לתביעות לשון הרע או הפרת זכויות יוצרים כך שמי שנחשף למידע פייק ומשתף אותו ברשתות צריך להיות מודע לסיכונים שהוא לוקח על עצמו.

הקמה של רשת בוטים, הפקת סרטון ההשחרה, הקמת דף פייסבוק מתחזה, הפצתו וקידומו דורשים יכולות ומשאבים משמעותיים כך שמי שכנראה עומדים מאחורי העמוד אינם פעילים שפעלו ביוזמה עצמאית. כמו כן מהירות ההסרה שלו מעידה ככל הנראה כי מפעילי הדף נחשפו ופועלים לטשטוש עקבותיהם. הדף שהוסר מהרשת אחרי מספר ימים, קידם את הסרטון בקידום ממומן וזהות המשלם לא נחשפה כפי שהחוק מחייב. כמו כן, מבדיקה שערכנו הפרופילים היו פיקטיביים, עם שמות ותמונות גנריים ללא קשר להרצליה.

ממטה הבחירות של משה פדלון נמסר כי הנושא בבדיקה והם קרובים לחשיפת זהות מפיצי הסרטון.

כתבות קשורות

השארת תגובה

גלילה לראש העמוד
דילוג לתוכן