עוד כתבות בנושא

סוף להשתלטות על החוף

שמים סוף לפגיעה במצוק בחוף סידני עלי בהרצליה: המשרד להגנת הסביבה דורש מאדם המתגורר במתחם מערות במצוק הכורכר, מעיריית הרצליה ומרשות מקרקעי ישראל לסגור ולאטום את המתחם המסוכן והלא חוקי שפוגע במצוק ובחוף

בית הצדף הרצליה
בית הצדף צילום - רמי פלג המשרד להגנת הסביבה

מנהל היחידה הארצית להגנת הסביבה הימית במשרד להגנת הסביבה, רני עמיר: "מדובר במתחם מסוכן ולא חוקי, שנחפר ופגע בצורה אנושה בסביבה החופית ובמצוק הפריך בחוף סידנא עלי, כבר למעלה מ-45 שנה. שלל העבירות הסביבתיות המתקיימות כתוצאה מהמתחם הן חסרות תקדים, ואנו שמים לכך סוף. נפעל מול הגורמים הרלוונטיים תוך שאיפה לשיתוף פעולה, עד להסרה מלאה של המפגע, במטרה להחזיר את החופים לציבור ולמנוע קריסה של המצוק או פגיעה בחיי אדם".

היחידה הארצית להגנת הסביבה הימית של המשרד להגנת הסביבה הוציאה התראה לאדם המתגורר במתחם מערות במצוק הכורכר בחוף סידנא עלי, לעיריית הרצליה ולרשות מקרקעי ישראל (רמ"י) להסרת הפגיעה ולסגירה של מתחם המערות והחפירות שבחוף. זאת, בגין הפרה מתמשכת של חוק שמירת הסביבה החופית ופגיעה חריפה במצוק החופי ובמעבר הציבור בחוף.

המתחם ממוקם מטרים ספורים מקו החוף, וכולל מבנים על הקרקע, על רצועת החוף, על מצוק הכורכר הטבעי וכן מבנים מתחת לקרקע ובתוך המצוק. המבנה כולל למעלה מ-50 חללים ופתחים שנחפרו במצוק עצמו, וגורם לפגיעה אנושה במצוק הכורכר הטבעי והמסלע המצוי ים ברצועת החוף.

לדברי המשרד להגנת הסביבה המתחם פוגע במעבר החופשי של הציבור בחוף הים, וחוסם את מלוא תחום החוף לשימוש הרוחצים בים. כמו כן, בין היתר, המתחם גורם לפגיעה במערכות האקולוגיות המתקיימות בסביבה החופית; לפגיעה בקו המגע בין הים ליבשה ושינויו; לפגיעה בזרימה ובתנועה הטבעית של החול החופי ומי הים; לגרימת סיכון או נזק לאזורי מחיה של מיני צומח או בעלי חיים ולרבייתם בסביבה החופית וכן לפגיעה בנוף הייחודי של הים.

מנהל היחידה הארצית להגנת הסביבה הימית של המשרד להגנת הסביבה, רני עמיר, מתריע בפני הגורמים כי הבינוי של המתחם – בתוך ועל מצוק הכורכר הטבעי – בוצע שלא כדין ובניגוד לתוכניות החלות על מקטע שטח חוף זה, וכן ללא היתר בנייה תואם.

על פי חוות דעת של מהנדס מבנים מסוכנים, כל הבניה במתחם מהווה סכנה לציבור ולחיי אדם, שכן הקרקע בחלקה לא יציבה ובחלקה קורסת. עוד הדגיש המהנדס, כי המתחם כולל גם תשתיות חשמל ותקשורת, ביוב, מים, וכן באר מים מתוקים שנחפרה בחוף בעומק 10 מטר – הכול ללא היתרים ושלא על פי כל דין.

בנוסף להיבט התכנוני, פזורה במתחם פסולת בניין שנוצרה עקב הבינוי ופעולות החפירה במצוק החופי. כמו כן, נצפה צינור המעיד כי מוזרמים בו מי שפכים סניטריים מהמתחם אל החול החופי והים.

לאור אלו, דורש המשרד להגנת הסביבה פינוי מיידי של המתחם והשבה של מצב החוף לקדמותו, נקי מכל פסולת ושפכים, תוך פתיחת המעבר החופשי באופן מלא ולכל אורך ורוחב תחום חוף הים.

את המנהרות והפתחים במצוק וכן את עשרות החללים שנחפרו בתוכו, על העירייה לאטום בחומר מילוי טבעי, המותאם למצוק הכורכר ככל הניתן, ובאופן בטיחותי, בהשגחת ואישור מהנדס מוסמך לעבודות מעין אלו.

המשרד להגנת הסביבה דורש לקבל תוכנית פעולה הנדסית מפורטת עד 1 בספטמבר 2022. המשרד יוודא, כי ביצוע תוכנית העבודה יבוצע בפיקוח מהנדס מוסמך שאיתו על המתגורר הנכס, העירייה ורמ"י להתקשר, בכפוף ללוחות הזמנים. המשרד יפעל בהתאם לסמכויותיו על פי חוק במטרה לשמור על הסביבה החופית ועל זכות הציבור למעבר חופשי בחופים.

כתבות קשורות

השארת תגובה

גלילה לראש העמוד
דילוג לתוכן