עוד כתבות בנושא

"עסקת שליט גרמה נזק בלתי הפיך"

כך אומר אבנר אברהם, איש מוסד לשעבר מהרצליה, שמשרטט קו ישיר בין שחרור אלף מחבלים להתקפה הברברית שהתרחשה בשבת השחורה בתולדות ישראל. 

קרדיט: Fabian Birke

בראיון הוא מדבר על האפשרות לשחזר את מבצע אנטבה וגם משמיע דעה שטרם נאמרה על הפיגוע ההסברתי שהתרחש בעקבות מסיבת העיתונאים עם החטופה ששוחררה השבוע או לפני החדשות התמלאו בשבועיים האחרונים במומחים ופרשנים לענייני ביטחון והעולם הערבי. כולם משוכנעים שיש להם את הנוסחה להוריד את חמאס על הברכיים וכולם מתקבלים בברכה, גם אם חלקם טוענים כעת טענות הפוכות לאלו שהשמיעו לפני השבת השחורה בתולדות ישראל. ככה זה כשצריך למלא שעות של שידורי חדשות. 

בתוך המולת הפרשנים חיפשנו ומצאנו מומחה צנוע – אחד שיש לו ידע עצום וגם את הצניעות לדעת שגם אחרי 28 שנים במוסד הוא לא יודע הכל – כדי לתת לנו ניתוח קר אבל אמיתי של המצב המסובך אליו נקלענו. 

"מדינת ישראל נקלעה למצב הזה בעקבות טעויות טקטיות שעשתה בהתנהלות מול חמאס ובראשן שחרור מחבלים", אומר אבנר אברהם (58), תושב הרצליה. "עסקת שליט ששחררה מהכלא אלף מחבלים הייתה טעות ענקית ששילמנו עליה ביוקר. הלכנו רחוק מדי ואסור היה לנו לעשות את זה".

איך עומדים מול משפחות החטופים ואומרים להם שאנחנו לא מוכנים לשחרר מחבלים תמורת יקיריהם?

"אני הייתי משחרר את המחבלים ואז משטיח את עזה".

אברהם פרש בגיל 50 מהמוסד אחרי ששירת שנים ארוכות בארץ ובמדינות רבות ברחבי העולם.. בשנותיו האחרונות בארגון יזם, הקים וניהל את מוזיאון המוסד למודיעין ותפקידים מיוחדים ותפקד כאוצרו הראשי של המוזיאון. "כל תערוכה שאצרתי הפכה אותי למומחה כי פגשתי הרבה אנשים שקשורים בתוכן שהצגנו – מבעלי תפקידים ועד חטופים ומעל כולן הייתה התערוכה שעסקה במבצע אנטבה והוצגה לפני כמה שנים במרכז רבין", הוא מספר.

מבצע אנטבה הייתה פעולת פשיטה צבאית שביצע צבא הגנה לישראל באוגנדה במוצאי שבת, 4 ביולי 1976, במטרה להציל 105 נוסעים יהודים, ישראלים ואנשי צוות מטוס אייר פראנס, שנחטפו על ידי טרוריסטים גרמנים ופלסטינים, במהלך טיסתם מישראל לצרפת. הרבה אנשים רואים הקבלה בין המבצע לשחרור החטופים באנטבה למבצע שנדרש כעת לשחרור החטופים מעוטף עזה – העובדה ששני האירועים הקשים התרחשו בשבת וגם העובדה האכזרית שנעשתה סלקציה בין היהודים לבעלי דרכונים זרים.

"חטיפת הזרים הייתה טעות גדולה מבחינת החמאס", אומר אברהם. "ברגע שהם פוגעים באזרח צרפתי, בזמן שצרפת מגלה סולידריות עם המטרות הפלסטיניות זה יוצר להם כאב ראש גדול. במבצע אנטבה הם שחררו מיד את האזרחים הצרפתיים וממשלת צרפת שלחה מטוס שיחזיר אותם. ברגע שהם נחתו פגשו אותם סוכני מוסד שניסו להוציא מהם מידע שהוביל להצלחת המבצע – כמה חוטפים יש, איפה הם ישנים, כמה רובים יש להם. מי מהם מעשן, למי יש משקפיים. כל המידע הזה עזר לסיירת מטכ"ל בתוך דקה לזהות את החוטפים ולחסל אותם. לצערנו נשארה מאחור אישה מבוגרת בשם דורה בלוך שהובהלה לבית החולים יום לפני המבצע. הבן שלה התחנן בפני החיילים שישחררו את אמו מבית החולים, אבל זה היה בלתי אפשרי. אידי אמין שלח חיילים לרצוח את האישה וגם את הרופאים כדי שלא יגלו מה קרה".

במהלך המבצע נהרג יונתן נתניהו, מפקד סיירת מטכ"ל, וסמ"ר סורין הרשקו נפצע קשה בעמוד השדרה ונותר משותק בארבע גפיו. שלושה בני ערובה נהרגו במהלך מבצע החילוץ – אידה בורוכוביץ, פסקו כהן וז'אן ז'אק מימוני. "הצלחת המבצע התרחשה בזכות ההפתעה הגדולה", אומר אברהם. "כמו שאנחנו לא דמיינו שמחבלים ייכנסו ליישובי העוטף, יחטפו וישחטו, כך החוטפים באנטבה לא דמיינו שצה"ל יגיע עד לשם ויש לקוות ולהאמין שיש לנו עדיין יכולת לעשות מבצעים כאלה".

לאחר הרצח של הספורטאים הישראלים במינכן יצא המוסד במבצע "זעם האל" שמטרתו הייתה לחסל את חברי ארגון הטרור ספטמבר השחור, שהיו אחראים במישרין או בעקיפין לטבח הספורטאים באולימפיאדת מינכן. כיום מדינת ישראל יצאה ביוזמה דומה כשהקימה גוף שנקרא חפ"ק ניל"י (נצח ישראל לא ישקר). הגוף הזה מורכב מאנשי מבצעים ומודיעין שיש להם משימה אחת: לסגור חשבון ולחסל את כל פעילי הנוחבה של חמאס שלקחו חלק בפשיטה וחזרו לעזה.

"הכוח הזה כבר עובד והצליח לחסל חלק מהמחבלים", אומר אברהם שמצהיר בגלוי כי "אם תופסים מחבל שהשתתף בטבח חייבים להעמיד אותו מול כיתת יורים". 

כיום אברהם הוא בעלים של סוכנות המרצים הכי גדולה בארץ spy legends שכוללת 500 מרצים מהארץ ומהעולם שכולם קשורים לעולם הביטחון, כולל שרי ביטחון, סוכני מוסד לשעבר ואפילו סוכני FBI בדימוס שכבר ראו מלחמה או שניים בחייהם. בזכות הקשרים הענפים שלו אברהם מחוזר על ידי דובר צה"ל ועל ידי ערוצי טלוויזיה מכל העולם. "אני רואה בקשר שלי עם העיתונות תרומה אישית למאמץ המלחמתי", הוא אומר. 

אתה אופטימי לגבי מה שיקרה במדינה שלנו?

"מאוד אופטימי. כולנו מכירים את הקרע בין הימין לשמאל שנוצר פה בשנה האחרונה והנה אנחנו רואים שכמו בקלישאות הכי חבוטות אנחנו יודעים להתאחד בעת צרה. באתי לעיריית הרצליה כדי לתרום מזון וראיתי שכולם מתגייסים ועוזרים. יותר ממאה אחוז מתגייסים למילואים. החמאס עשה מעשה שגזר אסון על עזה וחיבר אותנו מחדש. כללי המשחק השתנו ולא יחזרו להיות כפי שהיו לפני השבעה באוקטובר. ישראל תקטין את עזה ותיקח ממנה אדמות לטובת רצועת ביטחון. אנחנו נהיה יותר חזקים ולא נחזור למה שהיה לפני כן כי הבנו את מחיר הפילוג. אפילו ערביי ישראל מבינים את גודל השבר ואני גאה בהם שהם לא עושים בלגן. הוכחה לשינוי כללי המשחק הייתה במעצר של השחקנית הערבייה שפרסמה הודעת תמיכה בחמאס. אפילו בהוט הודיעו שכל סרט שהיא הופיעה בו יורד מהמסך. זה מוכיח שמה שהיה לא יהיה עוד, ולכן אני חושב שלמרות הכאב הנורא יש גם נקודת אור במשבר הזה ואנחנו נצמח ממנו ונתחזק".

כתבות קשורות

השארת תגובה

גלילה לראש העמוד
דילוג לתוכן