עוד כתבות בנושא

במלאת עשור למותו של אסי דיין, סינמטק הרצליה יקיים לאורך חודש מאי את : אסינמטק

אירוע הפתיחה יתקיים ביום חמישי, 9.5, ובו תערך לראשונה קריאה מבוימת של "חיי ושקרים אחרים…", תסריטו האחרון של אסי דיין בהשתתפות השחקנים ליאור אשכנזי, מיכל בת-אדם, אלמה דישי, תומר שרון והמוזיקאי והקולנוען נפתלי אלטר

ליאור דיין וראש העיר הרצליה, יריב פישר, בהצבת האות א' בשלט סינמטק הרצליה. צילום: דוברות עיריית הרצליה.

סינמטק הרצליה יקיים את אסינמטק לציון עשור למותו של אסי דיין.
בין התאריכים 30-9 במאי יוצגו בסינמטק הרצליה יצירותיו השונות של אסי דיין, בהן סרטיו המפורסמים והאייקונים, לצד הקרנות חד פעמיות של סרטיו "חגיגה לעיניים" ו-"הזמנה לרצח" של היוצר המוכשר שהפך, עוד בחייו, לנכס צאן ברזל בעולם התרבות הישראלי. בחלק מהאירועים יתקיימו מפגשי שיח עם שותפיו ליצירה – שחקנים, מפיקים, מוזיקאים ועוד'…

לאירועי אסינמטק, ולרכישת כרטיסים, ניתן להיכנס לאתר סינמטק הרצליה:  https://tinyurl.com/34dpxx6s

ראש העיר הרצליה, יריב פישר, אומר: "אסי דיין הוא מהיוצרים החשובים והמשפיעים ביותר בתרבות הישראלית. יצירותיו שזורות בהיסטוריה של העם, במאורעות, ובהלכי הרוח שליוו אותנו לאורך השנים וימשיכו ללוות לעד. אנו נרגשים לציין עשור למותו של האיש החשוב הזה ואני מודה לסינמטק הרצליה על היוזמה המרגשת. אני מזמין את כולם להגיע, ליהנות ולהתרגש מאסינמטק".

ביום חמישי, 9.5, בשעה 20:30, יתקיים אירוע הפתיחה של אסינמטק: קריאה מבוימת לתסריט האחרון של אסי דיין – "חיי ושקרים אחרים…" בבימויו של מרט פרחומובסקי ("האם יש מקקים בישראל"), והקרנת הסרט התיעודי  "חיים. נקודה" (במאית: ורד טנדלר־דיין).

בשנותיו האחרונות החל אסי דיין לכתוב ספר – "חיי ושקרים אחרים", שאותו לא השלים. הספר נהיה לתסריט המבוסס על שגרת יומו לצד שירים שכתב. השעות עם המטפל הפיליפיני, אהבתו לבחורה הצעירה ממנו ב-40 שנה, ואיך אפשר שלא – לילה פרוע בבר תל אביבי.

באירוע הפתיחה תתקיים לראשונה קריאה מבוימת של התסריט של אסי דיין (המבוסס על הספר שלא הושלם), בהשתתפות: ליאור אשכנזי, מיכל בת-אדם, אלמה דישי, תומר שרון. המוזיקאי והקולנוען נפתלי אלטר שליווה את יצירתו של אסי מראשית דרכו ועד ימיו האחרונים (בין שיריו הנודעים "עכשיו שירים", "עוד חוזר הניגון") יהיה אמון על המוזיקה ועל השירה.
בתום הקריאה המבוימת יוקרן הסרט התיעודי "חיים. נקודה" (ישראל, 1999) בבימויה של ורד טנדלר־דיין. במשך שנתיים עקבה המצלמה אחרי אסי דיין. היא הייתה איתו במהלך עבודתו כבמאי, בעת שפסע ברחוב, ואפילו נכנסה איתו למיטה. ההתעסקות במוות טורדת את מנוחתו עד כדי כך שהוא מזמין לעצמו חלקת קבר בבית הקברות שבנהלל, אך עניינו האמיתי הוא בחיים שלפני המוות, במה שהוא מכנה "הסתמי, הארעי, המקרי". הביוגרפיה הנפשית המסובכת מוסיפה עוד נדבך ליוצר שהפך ל"גיבור תרבות" ונשאר בן אדם.

אירועים נוספים שיתקיימו במסגרת אסינמטק:

הקרנת שני פרקים יוצאי דופן של סדרת המופת "בטיפול" ושיחה עם חגי לוי וד"ר רוני באט.
בטיפול היא סדרת טלוויזיה ישראלית מסוגת דרמה, זוכת פרס האקדמיה לטלוויזיה, ששודרה לראשונה בשנת 2005. הסדרה, שנוצרה על ידי חגי לוי, אורי סיון וניר ברגמן, עוקבת אחר המפגשים השבועיים של פסיכולוג קליני ששמו ראובן דגן (שאותו מגלם אסי דיין) עם מטופליו. הסדרה זכתה לתיאור "מופת טלוויזיוני", ואנשי מקצוע אף הצהירו שיש לה השפעה על תחום הפסיכולוגיה. במסגרת המפגש יוצגו שני פרקים: פרק 37 מן העונה הראשונה ופרק 25 מן העונה השנייה. אלה פרקים יוצאי דופן, גם בסטנדרטים הגבוהים של הסדרה, ויש בהם נגיעה אישית לחייו של דיין עצמו. אחריהם יתנהל דיון עם חגי לוי, יוצר הסדרה, וד"ר רוני באט, הפסיכולוג היועץ שליווה את הפקת הסדרה בכל שלביה.
האירוע יתקיים ביום רביעי, 15.5, בשעה 20:30.

הקרנת הרסטורציה של הסרט "החיים על פי אגפא" ושיחה פתוחה עם גילה אלמגור.
"החיים על פי אגפא" (ישראל, 1993) – לילה גורלי אחד בבר ששמו "בארבי", שדומה כי מתנקזים אליו נציגי החברה הישראלית כולה: יהודים וערבים, אשכנזים ומזרחיים, גברים ונשים, בריאים וחולים. אלימות, שוביניזם ומאצ'ואיזם צה"לי הם אופני הביטוי המשפיעים על חייהם של מלצרית מסוממת, בעלת בר מזדקנת, קצין שב"כ, בחורה שברירית, שני סרסורים וזונה, פסנתרן, מפקד וחייליו ועובד מטבח ששמו סמיר.
הסרט נחשב, ולא בכדי, לאחת מיצירות הקולנוע הישראליות הגדולות של כל הזמנים.
החיים על פי אגפא" זכה בקטגוריית הסרט הטוב ביותר, בפרס אופיר 1992
בתום ההקרנה תתקיים שיחה פתוחה לשאלות הקהל, עם גילה אלמגור, הכוכבת הגדולה של הסרט ושל הקולנוע הישראלי.
האירוע יתקיים ביום חמישי, 16.5, בשעה 20:30.

הקרנת הסרט "חגיגה לעיניים" ושיחה פתוחה לשאלות הקהל עם נפתלי אלטר בהנחיית בועז כהן.
"חגיגה לעיניים" (ישראל, 1975), זהו סרטו הגדול של אסי דיין, סרט ענק שלא זכה להצלחה בעת צאת לאקרנים אבל עם השנים זכה למעמד של מיתולוגיה קולנועית ישראלית בשל העובדה שכמעט ולא התאפשרו הקרנות שלו. הקרנה זאת של הסרט, היא אחד מאירועי השיא של אסינמטק הרצליה. גיבור הסרט הוא שאול כהן, משורר (יוסף שילוח האדיר בהופעה מלנכולית, אירונית ומפתיעה). אומנם המוניטין שלו מקנה לו מעמד לאומי, אבל בחייו הפרטיים האיש כישלון מוחלט. אי לכך ובהתאם לזאת, הוא מחליט לסיים את חייו בעיירה ציורית יפת נוף – מטולה. התושבים המקומיים נחרדים לגלות את המשורר מפרפר בין חיים ומוות כשוורידיו חתוכים. הם חובשים את פצעיו ומבקשים להראות לו עד כמה יפים החיים ומה טובים מנעמיהם, עד שאחד מהם מגלה את התועלת שניתן להפיק ממותו של המשורר ומציע להפוך את מטולה לאתר עלייה לרגל.
בתום ההקרנה תתקיים שיחה פתוחה לשאלות הקהל עם נפתלי אלטר, יוצר שותף ומוזיקאי.
מנחה הערב: בועז כהן, שדרן רדיו, עיתונאי וסופר.
האירוע יתקיים ביום שבת, 18.5, בשעה 17:00.

הקרנת הסרט "הזמנה לרצח".
"הזמנה לרצח" (ישראל, 1973) – זהו סרט הביכורים של אסי דיין, פילם נואר מקומי שקיבע מיד את מעמדו של דיין כבכיר כותבי הדיאלוגים בישראל. רוצח מסתורי מחסל אנשים ברחבי תל אביב. אלכס ארליך, בלש במדור המרכזי של משטרת תל אביב, מפעיל שיטות חקירה בלתי מקובלות בניסיון לאתרו, ומושעה מהחקירה. אלא שאז הוא עולה על כך שהרציחות מוזמנות דרך מדור שידוכים בעיתון, והוא מזמין רצח של עצמו כדי לתפוס על חם את הרוצח השכיר. כמובן התוכניות משתבשות.
בתום ההקרנה תתקיים שיחה פתוחה לשאלות הקהל עם גבי אלדור, שחקנית, במאית, סופרת, רקדנית ומבקרת מחול.
האירוע יתקיים ביום שני, 20.5, בשעה 18:30.

הקרנת הסרט "ד"ר פומרנץ".
"ד"ר פומרנץ" (ישראל, 2014) – סיפורו של פסיכולוג קליני, שאותו מגלם דיין עצמו, העובד במוקד טלפוני ומספק עזרה ראשונה לאנשים במצוקה נפשית. כאשר אחד ממטופליו מתאבד בקפיצה ממרפסת דירתו של הדוקטור, מחליט פומרנץ להפוך את האירוע הטרגי לעסק מכניס, והוא משכיר דירתו שבקומה ה-12 בבניין דירות תל אביבי, למתאבדים פוטנציאליים. "החיים", הוא מסביר, "הם מחלה עם מאה אחוזי תמותה".. זהו סרטו האחרון והקשה של אסי דיין, התקפת מחץ חסרת רחמים על התקווה הישראלית. בהופעתו בסרט זה, מסיים דיין לרסק את מיתוס הצבר היפה והערכי.
האירוע יתקיים ביום שלישי, 21.5, בשעה 20:30.

הקרנת הסרט "רגעים" ושיחה פתוחה עם מיכל בת-אדם.
"רגעים" (ישראל, 1979) – שתי נשים, יולה ואן, נפגשות ברכבת מתל אביב לירושלים. מהרגע הראשון הן מרגישות כאילו הכירו זו את זו מאז ומעולם. בואו של החבר של יולה (שאותו מגלם אסי דיין) לסוף השבוע מוביל לפרדתן. כעבור חמש שנים הן נפגשות שוב – כשכל אחת מהן כבר נשואה. זהו סרט נפלא ופורץ דרך. מיכל בת־אדם דורשת עבור גיבורותיה יותר מחדר משלהן, ואינה מהססת לנסח בישירות את עמדתה הפוליטית. הופעתו של דיין בסרט זה, היא גם מרשימה דרמטית וגם טעונה מגדרית. הבימוי הערמומי של בת־אדם מוציא מדיין גם מיטב מיופיו ומכישרונו ככוכב קולנוע אבל גם קורא תיגר על דמותו המיתית כישראלי היפה.
בתום ההקרנה תתקיים שיחה פתוחה עם הבמאית הישראלית פורצת הדרך מיכל בת־אדם ("איה: אוטוביוגרפיה דמיונית", "על חבל דק").
האירוע יתקיים ביום רביעי, 22.5, בשעה 20:30.

הקרנת הסרט "שלאגר" ושיחה פתוחה עם מפיק הסרט יעקב קוצקי, בהנחיית ליאור דיין.
"שלאגר" (ישראל, 1979) –  שיתוף הפעולה השני של התסריטאי והבמאי אסי דיין עם שלישיית הגשש החיוור הביא לאולמות הקולנוע למעלה מרבע מיליון צופים, וברבות השנים גם זכה למעמד של סרט פולחן. שמש (גברי בנאי), שעובד במוסך של פוקסמן הרמאי (ישראל פוליאקוב), חולם להיות רקדן נוסח ג'ון טרבולטה. לשם כך הוא נעזר בשירותיו של המורה לריקוד ד"ר שוקי חפציבה (שייקה לוי), רמאי גם הוא. בסצנה הזכורה ביותר מהקומדיה הסלפסטיקית הפרועה הזו, שייקה ופולי מתפלחים לשבעה ומתחזים לחברים של המנוח, שהם סבורים שהיה אדם עשיר. סצנה נוספת שנחקקה בתודעה הציבורית היא זו שבה עפרה חזה שרה במועדון לילה את "שיר הפרחה", בליווי פסנתרן עיוור שאותו מגלם אסי דיין.

בתום ההקרנה תתקיים שיחה פתוחה עם מפיק הסרט יעקב קוצקי ("אהבה גנובה", "נשר הברזל 2", "פרשת וינשל") שיחלוק עם הקהל סיפורים ואנקדוטות רבות על הפקת הסרט. מנחה: ליאור דיין.
האירוע יתקיים ביום חמישי, 30.5, בשעה 20:30.

בסרטו "חיים. נקודה", אומר אסי, ספק בצחוק ספק ברצינות, כי יש לו חלום שהסינמטק יוסיף את האות א' וייקרא על שמו – "אסינמטק" (אסי סינמטק).

הבוקר סינמטק הרצליה הגשים את חלומו והוסיף את האות א' על שלט הכניסה בנוכחות ליאור דיין וראש העיר הרצליה, יריב פישר.

כתבות קשורות

השארת תגובה

גלילה לראש העמוד
דילוג לתוכן