עוד כתבות בנושא

היטלים ומיסים שחשוב להכיר במכירת דירה

 

כאשר מוכרים דירה יש שותפות שקטות שמתחלקות איתנו ברווח – המדינה ולעיתים הרשות המקומית. בעוד מס רכישה מוטל על רוכש דירה, ישנם מיסים המוטלים על המוכר כגון היטל השבחה ומס שבח. מהם היטלים ומיסים אלו, והאם ניתן לקבל מהם פטור?

אתי נחום וצורי ז'אן קבוצת ז'אן בית לאלפי משפחות בשרון צילום: שי קדם

היטל השבחה

היטל השבחה הוא תשלום שנגבה על ידי הרשות המקומית, והוא מעין מס על השבחה הדירה – כלומר על עליית ערך המקרקעין בה בעקבות השבחה של האזור. היטל השבחה מוטל בעקבות אחד מהאישורים הבאים:

  1. אישור תב"ע (תכנית בניין עיר)
  2. אישור הקלה
  3. אישור שימוש חורג

משמעם של אישורים אלו היא עלייה בערך הדירה. מי שחייב לשלם את ההיטל הוא מי שהיה בעל הדירה ביום בו ניתן האישור. היטל השבחה לא יוטל על מי שבנה ללא היתר, אך בהליך משפטי בו הוא נתבע הוא עשוי להיתבע גם על היטל השבחה.

גובהו של היטל ההשבחה הוא מחצית מסכום ההשבחה. כך למשל, אם הרשות המקומית אישרה להרחיב את הדירה וכתוצאה מכך עלה ערכה ב-300,00 ש"ח, גובה ההיטל יהיה 150,000 ש"ח. מועד תשלום היטל ההשבחה הוא ביום מימוש הזכויות במקרקעין, שזהו למעשה היום בו נמכרות הזכויות.

ניתן לקבל פטור מהיטל השבחה בשורה של מקרים, בדרך כלל כתלות ברשות המקומית בה ממוקמת הדירה ובמקרים נוספים

מס שבח

בניגוד להיטל השבחה שגובה הרשות המקומית, מס שבח הוא מס שנגבה על ידי המדינה. מס שבח ישולם על ידי מוכר שהוא בעלים של יותר מדירה אחת לפי הפרמטרים בחוק מיסוי מקרקעין או מוכר שלא החזיק בבעלותו את הדירה היחידה שלו 18 חודשים מיום רכישתה. המס מוטל על עליית ערך הדירה, ומחושב לפי ההפרש בין המחיר ששילם המוכר כשקנה את הדירה לבין התשלום שקיבל כשמכר אותה.

ישנם פטורים רבים ממס שבח, הנוגעים למקרים בהם נמכרת דירה יחידה, דירה שנייה, דירה שנתנה במתנה, דירה שהתקבלה בירושה ודירה שנמכרה במסגרת תמ"א 38 או פרויקט פינוי בינוי. חשוב להתייעץ עם מומחה בעניין ולבדוק אם אתם זכאים לפטור.

קבוצת ז'אן אתי נחום

לא משנה אם אתם מוכרים דירה, רוכשים דירה או מחפשים שוכר – מומלץ לא לעבור את התהליך לבד. עסקת רכישת ומכירת דירה היא העסקה המשמעותית שתעשו בחייכם, וכדי למצוא את הנכס המתאים או המוכר המתאים חשוב לקבל ליווי של איש מקצוע. קבוצת ז'אן אתי נחום ילווה אתכם מתחילת התהליך עד סגירת העסקה ויוודא שתהיו מרוצים .

 050-7401400 

משדכים משפחות לדירות

כתבות קשורות

השארת תגובה

גלילה לראש העמוד
דילוג לתוכן