עוד כתבות בנושא

היכל אמנויות הבמה הרצליה מובילים את התרבות בשרון

בהיכל אמנויות הבמה הרצליה מבינים שגם בתרבות  אי אפשר לשקוט על השמרים, ולכן דואגים להביא מגוון מופעים איכותיים, ייחודיים ועכשוויים מכל תחומי אמנויות הבמה. בחודש מאי יתארח בהיכל מופע המחול וההיפ הופ VERTIKAL של להקת קאפיג הצרפתית ולקהל מובטחת חוויה עוצרת נשימה, שכמוה לא יראו בשום מקום אחר בארץ.

COMPLEXIONS / Photo: Sheran Bradford

עם 12,000 מנויים, במה ייחודית, צוות אנרגטי ומבחר הופעות מפתיע, היכל אמנויות הבמה בהרצליה מתחרה באולמות וההיכלים של תל אביב, ולא פעם גם מנצח. הקהל, שמקבל אפשרות בחירה בין מופעים איכותיים וחדשניים, בוחר לוותר על הפקקים והדוחק ולבלות קרוב לבית. בנוסף למבחר הצגות, קונצרטים, מופעי שירה וסטנדאפ, העונה הוא יזכה לראות מופע מחול ייחודי, שהגיע מצרפת ומובטחת לו חוויה מושלמת.

"במופע VERTIKAL מאתגרים את כח הכבידה", מסבירה עופרה זכריה, מנכ"לית ההיכל. "הרקדנים "עפים" באוויר בעזרת אלמנטים מיוחדים וכוריאוגרפיה מתוחכמת. זאת הפקה צרפתית שלא רבים שמעו עליה בארץ, והשילוב של התעופה באוויר עם ה"היפ הופ", שהוא ריקוד שקרוב לרצפה, הופך את התנועה למשהו חדש. הפרוייקט בלעדי בהיכל, אחרי ששני מופעים של אותו כוריאוגרף, מוראד מרזוקי, כבר הופיעו אצלנו וזכו להצלחה רבה. מרזוקי הוא כוריאוגרף שאוהב לאתגר את היכולות הפיזיות של הרקדנים ומפגיש אותם עם אמנויות במה אחרות. הרקדנים דוהרים באוויר, מזנקים, מטפסים ועפים, מביאים תנועה וחוסר משקל לעולם המחול העכשווי. מרזוקי משנה את כללי המשחק  והתוצאה היא תחושת חדשנות, קלילות, תעופה ואשליה."

מתוקף תפקידה, זכריה אחראית גם על הניהול האמנותי של ההיכל, ודואגת לבחור את המופעים העכשוויים בתחומי המוזיקה והתיאטרון אבל מחול הוא, כפי שהיא מודה בעצמה, הוא ה"שריטה" שלה.

"התמזל מזלי כי הבמה של ההיכל היא מושלמת למופעי מחול מבחינת המבנה שלה", היא אומרת בסיפוק. "לא משנה איפה יושבים, זה אף פעם לא בצד ורואים את הבמה כולה מכל מושב. זה מאוד חשוב במיוחד במופעי מחול, בגלל שהם לא סטטיים כמו מופעי תיאטרון או מוזיקה ומתפרשים על פני כל הבמה כולה. בנוסף, יש באזור קהל רב של חובבי מחול. יש הרבה סטודיואים למחול ומגמות מחול וכך יצא שבהרצליה, תחום המחול מפותח מאוד ומגיעים אלינו מכל אזור השרון וגם מתל אביב".

בלט ג'אז מונטריאול / Photo: Marc Montplaisir

איכות גבוהה קרובה לבית

בהיכל האמנויות יקבל הקהל העונה מבחר של הפקות תיאטרון, קונצרטים של מוזיקה קלאסית, תוכניות העשרה, ערבי זמר, מופעי מוזיקה אנדלוסית, סדרות לילדים ולכל המשפחה, סטנדאפ ועוד.

"בהיכל שלנו ניתן לצרוך את כל אמנויות הבמה, התוכניות מגוונות ויש בהן הכל. כך הצלחנו לשנות את התפישה שהיתה שלטת,  שכדי לצרוך תרבות חייבים לנסוע לתל אביב. היום יש בהיכל הכל – קרוב לבית, ללא בעיות חניה ופקקים, במה מצויינת ושירות אדיב. התפקיד שלנו הוא לחשוף את הקהל לסצנות העכשוויות בארץ וגם בעולם. את העבודות של מוראד מרזוקי, הוא קרוב לוודאי לא היה זוכה לראות אם לא היינו מביאים להיכל. אנחנו גם הבאנו לארץ בפעם הראשונה את הבלט הלאומי ההולנדי (NDT2) ומקווים להביא אותו שוב , לעונת ה-20 בהיכל אנחנו מתכננים להביא סדרת מופעי קרקס ופנטזיה מחו"ל. בנוסף, אנחנו ערים לדרישות הקהל וכמעט כל עונה משנים : פיצלנו את מנוי התיאטרון, הצענו מנוי פתוח, הוספנו סדרת מופעי מוזיקה אנדלוסית, סדרה העוסקת בהומור ועוד. אנחנו מאוד דינאמיים וזה הכח שלנו כמרכז תרבות ".

שינויים בהרגלי הצריכה

אי אפשר לדבר על תרבות בלי להתייחס לתקופת הקורונה. היא אולי מתחילה להראות כמשהו שעבר מן העולם אבל עולם התרבות עדיין אומד נזקים.

"בתקופת הקורונה היינו סגורים במשך שנה ומאז, ברור לנו שהרגלי הצריכה של הקהל השתנו. הוא הרבה יותר זהיר, יש פחות התחייבויות למנויים, ואנחנו מגיבים בהתאם. אנחנו מבינים שאי אפשר למכור כרטיסים הרבה זמן מראש, את הכרטיסים ל VERTIKAL התחלנו למכור רק שלושה שבועות לפני המופע. זה בהחלט לקיחת סיכון כשמדובר בהפקות כל כך יקרות בתקופה לא וודאית. מצד שני, בחודשיים האחרונים אנחנו רואים שהשנה הזאת הזכירה לקהל כמה הוא אוהב ורוצה לצרוך תרבות, שהפכה לטעם החיים. הקהל יוצא מהמופעים כל כך מחויך! אני זוכרת כשחזרנו להופיע עם 300 איש שישבו מפוחדים ברווחים.  חילקנו לקהל שוקולדים שנכתב עליהם "התגעגענו". התגובות היו "גם אנחנו התגעגענו" וזה מאוד חימם את הלב". 

בלט ג'אז מונטריאול / Photo: Marc Montplaisir

אומנות (עדכנית) או נמות

זכריה משמשת גם כ"מנהלת אמנותית" והיא זאת שאחראית על הרכב הפעילות. היא מקפידה לתת מענה לכל סוגי הקהלים, לא מתפשרת על איכות ומאמינה שגמישות ופתיחות הן שם המשחק.

לתפיסתה, אומנות נוצרת כדי שיצרכו אותה, כדי שיבוא קהל ויראה אותה, אחרת אין לה זכות קיום. יחד עם זאת, אנחנו גוף  שמקפיד על איכות, ובעיקר נותנים המון קרדיט לקהל, שיודע מה הוא מעדיף לראות". בתקופה שבה קהל צרכני האומנות הקלאסית הולך ומתבגר, גם התרבות צריכה להתאים את עצמה. דווקא המחול, לפי זכריה, הוא תחום שמתחדש ונשאר רלוונטי ומסקרן כל הזמן ומכאן הכח שלו ולכן הוא מושך אליו קהל צעיר ורענן. בהמשך השנה נארח את להקת בלט ג'אז מונטריאול, עם מופע שמשלב מחול עם מוזיקה של לאונרד כהן ובסיום העונה הנוכחית, נביא את להקת  COMPLEXIONS –מופע המשלב מוזיקה מבאך ועד דיוויד בואי".

עופרה זכריה מנכלית היכל אומנויות הבמה הרצליה

בהרצליה מבינים שהתרבות היא מנוף לצמיחה

זכריה מכהנת בתפקיד מנכ"לית ההיכל כבר 15 שנה, אחרי שנות ניסיון קודמות באופרה, בתיאטרון קאמרי והבימה. היא אמנם למדה מזרחנות אבל מה שהחל כעבודת סטודנטים הפך לקריירה יציבה ומרתקת  בתחום התרבות .

"בתקופתי כסטודנטית עבדתי כקופאית בתיאטראות , עד היום אני אומרת לקופאיות שזה התפקיד הכי חשוב בהיכל כי איתן מתקיים  המפגש הראשוני של הקהל והוא מאוד משמעותי. אחר כך עבדתי באופרה הישראלית שרק הוקמה. הקמתי בה את מחלקת המכירות, את מחלקת הפרסום והשיווק ונשאבתי לעולם התרבות הדינמי והמרתק. כשהגעתי להיכל בהרצליה, גם הוא היה עוד גוף בראשית דרכו שגדל והתפתח, אבל עד היום אנחנו צוות קטן ומקצועי, 17 עובדים בסך הכל שרואים בהיכל בית חם ועושים עבודה מצויינת. לשמחתנו, הרצליה היא עיר שבה נושא התרבות מוערך מאד. פרנסי העיר לדורותיהם תמיד הבינו שתרבות ואמנות הן מנוף לצמיחה של העיר ונתנו להיכל פירגון וגב חם, דבר שסייע להיכל להתפתח לאורך השנים.

כתבות קשורות

השארת תגובה

גלילה לראש העמוד
דילוג לתוכן