עוד כתבות בנושא

הרצליה נערכת לפתיחת שנת הלימודים תשפ"ב

בנייה נרחבת של מוסדות חינוך, קידום חינוך אלטרנטיבי, הפעלת תכניות חינוכיות חדשות, הרחבת מענים רגשיים-חברתיים לתלמידים, והדרכות להורים בעקבות משבר הקורונה

 ראש עיריית הרצליה, משה פדלון, בפתיחת שנת הלימודים בעבר צילום : דוברות עיריית הרצליה
 ראש עיריית הרצליה, משה פדלון, בפתיחת שנת הלימודים בעבר צילום : דוברות עיריית הרצליה

עיריית הרצליה נערכת לפתיחת שנת הלימודים תשפ"ב. לרגל הצטרפותם של אלפי תושבים חדשים בשכונת גליל ים, רובם משפחות צעירות עם ילדים, העירייה תפתח 24 גני ילדים חדשים בשכונה – מתוכם 20 גני ילדים רגילים, 3 גני ילדים בחינוך מיוחד ומעון יום אחד. זאת לצד שני בתי ספר חדשים בהרצליה: בית ספר גליל ים ובית הספר הדמוקרטי. 

העירייה החלה גם בעבודות בנייה של פרויקטים נוספים בגליל ים, שעתידים להיפתח בשנתיים הקרובות: 5 גני ילדים, שני בתי ספר יסודיים, חטיבת ביניים, תיכון, 4 מגרשי ספורט, 2 אולמות. העירייה תשקיע בפרויקט כ-900 מיליון ₪.

בנוסף, העירייה, באמצעות אגף החינוך, מקדמת חינוך אלטרנטיבי בעיר, תפעיל תכניות חינוכיות חדשות , ותשים דגש מיוחד למענים רגשיים-חברתיים בעקבות משבר הקורונה:

גני "EACH בטבע":

העירייה פותחת לראשונה שני גני ילדים "EACH בטבע" אשר ייחודיותם המרכזית בכך שיקיימו באופן קבוע שלושה ימים בשבוע למידה חוץ גנית במרחבי הטבע עירוניים. 

פתיחת גני הילדים הללו התאפשרה לאחר שהעירייה הובילה בשנים האחרונות פיילוט ייחודי במסגרתו הוכשרו גננות וסייעות בעיר לחינוך סביבתי ובחלק מהגנים כבר מתקיימת למידה חוץ גנית במשך יום אחד בשבוע. הצלחתו של הפיילוט גרמה לדרישה מהשטח לאימוץ המודל והרחבתו, והעירייה עשתה השנה את הצעד הראשון בדרך זו. התוכנית מובלת בשיתוף פועלה של אגף החינוך, משרד החינוך, היחידה לאיכות הסביבה והחברה להגנת הטבע.

הגנים מוציאים לפועל את מודל החינוכי EACH, בהלימה לעקרונות הגן העתידי של משרד החינוך, תוך התבססות על ארבעת העקרונות מרכזיים: ביטוי עצמי, יוזמה ויצרנות, קהילתיות, למידה במרחבי החיים. הלמידה החוץ גנית מעודדת חשיבה יצירתית, סקרנות, חקר ופליאה תוך שהיא מאפשר חיבורם של הילדים למרחב העירוני וטבע.

גנים בגישת החינוך האלטרנטיבי:

הרצליה היא העיר הראשונה בישראל אשר פותחת גני ילדים עירוניים ציבוריים בגישה המונטסורית. 

שני גני הילדים החדשים בגישה המונטסורית שמים במרכז את הילד, צרכיו, נטיות ליבו ויכולתו, ומנסים להביא לידי מימוש מרבי את הפוטנציאל הגלום בו כישות הוליסטית. השיטה דוגלת בלמידה של הילד תוך עשיית דברים בעצמו, מתוך הנחה שהילד הוא אוטודידקט.

הגנים נפתחו כחלק מהמהלך העירוני לקידום החינוך האלטרנטיבי בעיר, תוך הצעת מגוון שיטות חינוכיות לילדים. צוותי הגנים הללו עברו קורס מקצועי לגישה מונטסורית באוניברסיטת תל אביב ותהליך הטמעתה של הגישה מלווה באופן צמוד על ידי ד"ר שלומית אביב, יו"ר ארגון גני הילדים המונטסורים בישראל.

מענה רגשי- חברתי לילדי הגנים:

בעקבות משבר הקורונה – העירייה מרחיבה את תכניות חוסן ומעגל הקסם בגני הילדים אשר נועדו בין השאר לחזק את הילדים, ללמד אותם להביע את רגשותיהם ולהתמודד עם קשיים. 

התכניות מובלות בשיתוף של משרד החינוך והשירות פסיכולוגי חינוכי, תוך הכשרת צוותי הגנים, על מנת להעניק את הכלים המקצועיים לתמיכה הנדרשת בילדים. 

במסגרת התוכניות, הצוותים משתמשים בערכות משחקים מיוחדות אשר באמצעותם לומדים הילדים לשתף ברגשות ובתחושות שלהם, לשוחח על קשיים, לבטא את עצמם ולקבל תמיכה רגשית חברתית.

הדרכות להורי ילדי הגנים:

כחלק מלקחי משבר הקורונה העירייה שמה דגש על קיום מפגשים והרצאות מקצועיים להורי הילדים, זאת מתוך הבנה שההתנהגויות ותהליכי החשיבה של הילד מושפעים מאוד מההורים.

אגף החינוך, בשיתוף שירות הפסיכולוגי חינוכי, מכשיר גננות להדרכת הורים במשפחות שחוו קשיים בעקבות הקורונה או מסיבות אחרות. באמצעות מפגשים והרצאות, ההורים יקבלו טיפים, תמיכה, עצות מקצועיות ושיטות עבודה אשר יקלו עליהם להתמודד באופן מיטבי עם סוגיות רגשיות שונות. 

הרחבת חדרי 'מייקרס' בבתי הספר היסודיים ובחטיבות:

העירייה ממשיכה בהרחבת חללים בית ספרים עם סביבת לימודים חדשנית רב תחומית המעודדת חשיבה יצירתית ויזמות בקרב התלמידים, תוך חשיפתם לתחומי עניין שונים ולמידה משמעותית ומאתגרת.

השנה התווספו 8 חדרי מייקרס בבתי הספר היסודיים והחטיבות, אשר מתאפיינים בטכנולוגיה רב-תחומית שיתופית המשלבת מלאכת ידיים, עיצוב ויצירה עם העולם הדיגיטלי של המאה ה-21. החדרים משלבים כלי עבודה מסורתיים עם כלים טכנולוגיים מתקדמים ביותר, כגון מדפסות תלת ממד, ומאפשרים לתלמידים ליצור תוצרים בהתאם לחזונם. החדרים נותנים פתח נוסף ללמידה טכנולוגית, שיתוף ידע, קידום רעיונות סביבתיים וחברתיים, ומאפשרים להטמיע בחיי היומיום של התלמידים שגרת חיים של יצירתיות, טכנולוגיה וקהילתיות. 

תכנית 'HAB' ליזמות עירונית של צוותי ההוראה בבתי הספר: 

עיריית הרצליה פותחת לראשונה מרחבי יזמות ותוכנית הכשרה ייחודיים למורות ומורים המעוניינים ליישם מיזמים ורעיונות חינוכיים-חברתיים פרטיים עבור התלמידים כהעשרה מחוץ למסגרת שעות הלימודים.

מתוך מחויבות לעידוד יזמות וחדשנות במערכת החינוך העירונית, לשיתוף פעולה עם הצוותים והכרה ביתרונות השימוש בידע המקומי, החליטה העירייה על מהלך חדש לעידוד יזמות בקרב אנשי ההוראה. במסגרת זו יוקצו מרחבי פעילות למורות ומורים אשר מעוניינים לקדם מיזמים חינוכיים-חברתיים פרטיים, העומדים בהלימה עם העקרונות המנחים שיפרסם אגף החינוך. 

המהלך ילווה בתוכנית הכשרה מעשית שתקנה למעוניינים את הכלים וכישורים הנדרשים על מנת להוציא את המיזמים מרמת הרעיון לפעול ותגמול עבור המשתתפים.  

קידום למידה משותפת מאחדת קהילות:

כחלק מהחזון החינוכי העירוני EACH החליטה העירייה על פיילוט ראשון ליצירת שלושה אשכולות למידה משותפים תוך בניית תכנית לימודים שיתופית היברידית. 

שלושת האשכולות מאחדים מספר בתי ספר לפעילות חינוכית-חברתית משותפת: 

אשכול 1- בתי הספר יוחנני, ברנר, שזר ואילנות.

אשכול 2- בתי הספר נוף ים, ברנדיס, נבון וגליל ים.

אשכול 3- בתי הספר ויצמן, לב טוב, בן צבי.

בכל אשכול תיבחר תכנית חינוכית היברידית, המוקדשת לנושא למידה משותף, ושתאפשר לראשונה לתלמידים מבתי הספר השונים ללמוד ביחד תוך שימוש בטכנולוגיות מקוונות וקיום פעילויות במרחבים. למעשה, הפיילוט מבקש להפסיק שגרה בה תלמידי בתי הספר לומדים בנפרד ואינם מכירים את שכניהם הלומדים בבתי הספר האחרים. בכך מקווים בעירייה להביא להעמקת היכרות חברתית והקשר בין הקהילות השונות בעיר.

תכנית ממריאות:

התכנית מכשירה תלמידות תיכון למסלולי סייבר וטכנולוגיה משמעותיים בצה"ל ומצמצמת את הפער הגדול בשילוב נשים בעולמות הטכנולוגיה וההייטק. התכנית היא פרי שיתוף פעולה של עיריית הרצליה עם ועד ההורים העירונית. 

מענים חברתיים-רגשיים בקהילות בתי הספר:

בעקבות משבר הקורונה, מערכת החינוך העירונית תמשיך להקצות משאבים להשלמת הפערים הפדגוגים-חברתיים שנוצרו בקרב התלמידים, תפעל לאיתור צרכים חברתיים-רגשיים ולחיזוק הקשר הבין אישי כחלק מאורח חיים בביה"ס.

העירייה תמשיך ביישום התוכנית הייחודית "חוזרים לתלם", במסגרתה הוקצה מיליון ₪ להשלמת הפערים הלימודיים-רגשיים בבתי הספר. לצד זאת, בכל בתי הספר תורחב 'תכנית חוסן' ותוכנית 'מוגנות' בכל בתי הספר, ייבנה מנגנון מיפוי דינמי על ידי מחנכות לאיתור צרכים מיוחדים חברתיים ורגשיים, יוקמו קבוצות חברתיות ייעודיות לחיזוק החוסן הרגשי, יושם דגש על קשר בין אישי מורה-תלמיד ויקודמו שיחות אישיות עם מחנכות ומורים מקצועיים. כל התוכניות מובלות בשיתוף פעולה עם משרד החינוך והשפ"ח. 

כמו כן, התקופה שבין תחילת שנת הלימודים תשפ"ב ועד החגים תוקדש בכל בתי הספר היסודיים והעל יסודיים לחיזוק מיומנויות למידה, חיזוק מיומנויות חברתיות רגשיות, צמצום הפערים שנוצרו, והקניית חוסן רגשי בקרב התלמידים.  

ראש עיריית הרצליה, משה פדלון, אומר: "עיריית הרצליה שמה בראש מעייניה את קידום תחום החינוך בעיר ומקצה לכך משאבים רבים. בעידן של היום, עלינו לדעת להתאים עצמו לרוח התקופה ולספק תכנים שיתנו מענה איכותי ואפקטיבי להעדפות ולרצונות של תלמידי העיר. אנחנו נמשיך לקדם כל תכנית ויוזמה שיטיבו עם החינוך המצוין של הרצליה, שיצמצמו פערים בחברה, ושיותאמו לצרכים של כולם. אני מודה לצוות החינוך המצוין שלנו – על ההירתמות והמסירות, ומאחל לילדי הרצליה שנת לימודים מוצלחת ופורה." 

מ"מ וסגנית רה"ע ממונה על החינוך, איה פרישקולניק, ציינה: "אנו פועלים באופן עקבי לחיזוקה של מערכת החינוך העירונית תוך דגש על אימוץ תכניות לימוד חדשניות וקידום חינוך אלטרנטיבי בעיר. אני גאה באנשי אגף החינוך אשר מסייעים ליישם את המדיניות שלנו והופכים את החזון למציאות. בעבודה המשותפת נבטיח חינוך איכותי ושוויון הזדמנויות לכל ילדי העיר." 

 

כתבות קשורות

כתבות קשורות

השארת תגובה

גלילה לראש העמוד
דילוג לתוכן