עוד כתבות בנושא

"התפקיד לא שינה אותי. נשארתי אותו משה פדלון שכולם מכירים"

בראיון לקראת חג הפסח למדור "שישי אישי" מפרט ראש עיריית הרצליה את הישגיו בקדנציה האחרונה, מספר כיצד העירייה התמודדה עם מגפת הקורונה, מותח ביקורת על המדינה, חושף מה אנשים לא יודעים עליו, אבל על שאלה אחת הוא לא מוכן לענות – האם בכוונתו להתמודד לקדנציה נוספת

בימים אלו ממש סוגר משה פדלון 8 וחצי שנים כראש עיריית הרצליה. רגע לפני חג הפסח, הבא עלינו לטובה, העניק פדלון ראיון אישי לאתר "הרצליה ניוז".

שלום למשה פדלון. לפני הכל, חלית לאחרונה בקורונה. איך אתה מרגיש ואיך התמודדת עם המחלה?

"אני מרגיש מצוין. אני מחוסן וקיבלתי את הקורונה קל יחסית. המשכתי לעבוד מהבית. מבחינתי, חוץ מלהיפגש פרונטלית עם אנשים, העבודה המשיכה והתנהלה כרגיל".

בימים אלו אתה משלים 3 וחצי שנים בקדנציה השנייה שלך כראש עירייה. מהם הישגייך העיקריים בקדנציה הנוכחית?

"הישג שאני גאה בו במיוחד הוא תחום החינוך בעיר. הרצליה נמצאת במקומות הראשונים באחוז הזכאים לבגרות ועם ממוצע ציונים מהגבוהים ביותר. בנוסף, אנחנו רואים מדי שנה עליה בשיעור המתגייסות והמתגייסים לצה"ל, כמו גם עליה במשרתים ביחידות קרביות ויוצאי קצונה. קידמתי את בנייתה של שכונת גליל ים החדשה, במחיר מפוקח, למען דור ההמשך.

אנחנו מסיימים לבנות בתי ספר מודרניים, גני ילדים ומעונות יום.

אני גאה מאוד בהישג של המאבק שלנו, יחד עם התושבים, כנגד תכנית הבנייה באקו-פארק אפולוניה. בזכות המאבק, בית המשפט ביטל את אישור הפקדתה של תכנית הבנייה ובכך העיר הרצליה נשארה עם רצועת טבע יפיפייה.

אנחנו גם מפתחים ומשדרגים את אזור התעסוקה. יותר ויותר חברות בינלאומיות גדולות פונות אלינו ומבקשות לפתוח את משרדיהם בהרצליה".

 

מהם הדברים העיקריים שתשאף להספיק עד סיום הקדנציה?

"אני שואף לבנות עוד בתי מלון בעיר, עוד מתנ"סים ואולמות ספורט, לסלול עוד שבילי אופניים ולהמשיך לשדרג את הגינות הציבוריות ברחבי העיר".

ציין דבר עיקרי שרצית לקדם ולא הספקת עדיין.

"נושא התשתיות הלאומיות שחסרות פה בעיר ובסביבתה. לצערי, המדינה עוצמת עיניה למול היעדר תשתיות לאומיות למהלכים האלה. אין תשתיות לקליטת ניקוז, ביוב, חשמל ומים, אין תשתיות תחבורה ציבורית ופרטית שהולמות את המציאות – והמדינה פשוט לא ערוכה לכך".

כיצד הקורונה השפיעה על תפקוד העירייה במהלך השנתיים האחרונות?

 

"כבר בחודש פברואר 2020 זיהינו את משבר הקורונה הקרב ובא ונערכנו בהתאם. הקמנו צוות עירוני ייעודי שעסק אך ורק בתחום הטיפול בקורונה וההנחיות הראשוניות שלי לצוות היו להתחיל ולהצטייד בציוד ייעודי כמו כפפות, מדי חום, ג'לים ועוד. באותו חודש התחלנו ברכישה מרוכזת של כל הציוד בכמות שמתאימה לכלל התושבים בעיר לרבות בתי האבות, וחודשיים אחר כך פרצה המגפה במדינה. העירייה נערכה מבעוד למועד לתרחישים שונים. העיקריים שבהם היו הדבקות המוניות בבתי האבות בעיר, וקריסה כלכלית של בתי אב בעיר עקב פיטורין, יציאה לחל"תים כפויים ועסקים שהכנסותיהם יפגעו בצורה קשה. לצערי, כל מה שהתכוננו אליו יצא לפועל, והמזל הגדול היה שההכנה המוקדמת צמצמה את הפגיעה בתושבים.

מיגנו את כל בתי האבות בעיר וכתוצאה מכך בגל הראשון לא היו בהרצליה הדבקות קורונה בבתי האבות. ובנוסף, חילקנו מסכות ברחבי העיר עם התרעה מראש על החיוב בעטיית מסיכה. לא נתנו קנסות כספיים ומיקדנו את מירב המאמצים בעיקר בהסברה עם הפנים לתושב.

בחודש מאי 2020 החלו לצוץ הבעיות עם קשישים ניצולי שואה שנזקקו לתרופות ולא יכלו לאסוף אותן ולצורך כך הוצאנו צוותים מיוחדים של העירייה שאספו את התרופות מבתי המרקחת והעבירו אותם ישירות לבתי התושבים. כמו כן, החלו הדבקות המוניות בעיר עם משפחות שלמות שנכנסו לבידוד, וממש דאגנו לאנשים לאוכל.

לקראת הקיץ של אותה שנה החל המשבר הכלכלי בעיר להעמיק, וכמו בכל הארץ גם אצלנו אלפי משפחות נורמטיביות החלו לקרוס ודאגנו להן למזון ולציוד. זה הגיע למצב בו פתחנו בעירייה סופרמרקט עירוני חינמי בו יכלו התושבים לאסוף כל דבר לו הם היו זקוקים.

גם בתחום החינוך פעלנו רבות וכאשר החלו לימודי הזום רכשנו 1,200 מחשבים לילדים שידם אינה משגת. בנוסף, בעיר גרים אנשי רפואה רבים ופתחנו עבור ילדיהם 8 גני ילדים שפעלו במהלך המשבר. בסופו של דבר, הצלחנו לטפל בכל מצוקה שעלתה מהשטח. אם זה ניתוקי חשמל או מים מתושבים שלא יכלו לשלם וביקשנו להקל עליהם, ואם זה היה בהקמת מתחמי בדיקות וחיסונים במקומות נגישים כמו למשל בניין העירייה בו פעל מתחם חיסונים של קופת חולים מכבי. לאורך כל התקופה ביצענו הערכות מצב בזמן אמת וקיבלנו את ההחלטות הנכונות במטרה להקל על התושבים. לשמחתי זה הצליח. כל זה לא היה מתאפשר ללא ההירתמות הגדולה של עובדי העירייה המסורים ושל עשרות מתנדבים שעזבו הכל ובאו לסייע לתושבים. אלה היו רגעי ישראליות מרגשים ביותר".

 

האם לדעתך המדינה יכלה להתמודד טוב יותר עם משבר הקורונה?

 

"לצערי, בתקופת הקורונה גילינו שהיחידים שאנו יכולים לסמוך עליהם – הם אנו עצמנו. למדנו שהיכולת להגיע עד לרמת הפרט ולאדם הבודד ובמקרה של הקורונה האדם אכן היה בבידוד, היא אך ורק של הרשות. היכולת שיש לרשות לשנע ארוחות חמות, לדאוג למורל, לרווחה, לתרופות וציוד – היא בידיה. הרשות המקומית היא הגורם היחיד שיכול היה לייצר שליטה בשטח ולהתמודד עם מצבים קשים".

 

עלו ביקורות מצד חברי האופוזיציה על החלטות העירייה בתקופת הקורונה. כיצד אתה משיב להם?

 

"אני מכבד ביקורת ונאמן לעקרונות הדמוקרטיה. לצערי, במבחן התוצאה, האופוזיציה התנגדה כ"טייס אוטומטי" לכל המהלכים שביצענו לטובת התושבות והתושבים והלכה למעשה התנגדה לעזור ולסייע למי שהיו זקוקים לכך דווקא באחת התקופות הקשות שפקדו אותנו".

כיצד היית רוצה לראות את הרצליה בעוד עשר – עשרים שנים?

"המטרה שלנו היא לשדרג את המרכז העירוני ולהתאים אותו למציאות המשתנה. מרכז העיר הרצליה זקוק למתיחת פנים ועד היום אישרנו את בנייתם של כעשרה מגדלי מגורים ברחוב סוקולוב, אשר יחליפו את הבניינים הישנים והנמוכים. כמובן שלא די בבנייה ואחד האתגרים הנוגעים למרכז העיר, כמו גם לכל שכונות העיר, נוגע לאתגר התחבורתי. אנו מעודדים לצורך כך צמצום שימוש במכוניות בעזרת קווי תחבורה, יצירת שבילי אופניים, עידוד שימוש ברכבים שיתופיים, ושדרוג תחנות הרכבת בתחומי העיר.

בתחום החינוך, אנו מתאימים את עצמנו למציאות המשתנה והתלמידים שלנו עוסקים כיום יותר ויותר במקצועות טכנולוגיים. הם לומדים מתמטיקה, רובוטיקה ומדעים ואף מתנסים בשיגור לוויינים לחלל. בעיר פועל גם בית ספר להנדסאים ברמה גבוהה ביותר. אני שמח לומר שהמאמצים שלנו נושאים פרי וכיום יותר מ-30 אחוז מהתלמידים בעיר לומדים מתמטיקה ל-5 יחידות לימוד.

בנוסף אנו שמים דגש רחב על החינוך לגיל הרך ומקדמים כעת את בנייתו של מרכז מדע וטכנולוגיה עבור ילדי הגנים. הילדים יעזבו את פינות הלגו והבובות וילמדו כבר מגיל הגן את התחומים האלו, זהו חידוש ברמה הלאומית. אנחנו משקיעים רבות גם בילדים בעלי צרכים מיוחדים. אנו משקיעים רבות גם בתחום הספורט והולכים לבנות בעיר אולמות ספורט נוספים בדגש על אתלטיקה.

באוניברסיטת רייכמן אנחנו מקימים מבנה ענק ליזמות והתחדשות, ובית ספר לרפואה.

בתחום הכלכלי אנו מתמקדים באזור התעסוקה במערב העיר. בכוונתנו להפוך אותו לפארק תעסוקה ומשרדים מודרני. יש לנו תוכניות כאלו עבור 34 מתחמים שונים באזור התעשייה.

בתחום התיירות, אנו מקדמים כעת בנייה ושדרוג של 6 בתי מלון חדשים שיענו על הביקושים הגוברים לתיירות פנים וחוץ בעיר החוף היפה שלנו".

נעבור לשאלות אישיות יותר: האם בכוונתך להתמודד לקדנציה שלישית?

"כשיהיה לי מה להגיד בנושא, אני מבטיח להגיד".

אתה ראש עירייה כבר 8 וחצי שנים. מה יודע היום על התפקיד שלא ידעת טרם בחירתך?

"זהו תפקיד מאתגר, מעניין עם הרבה מאוד סיפוק. זאת הרגשה נפלאה להבין שיש לך את היכולת להוביל, לשנות, לממש את החזון שלך ולהיטיב עם חיי התושבות והתושבים".

האם התפקיד שינה אותך?

"התפקיד לא שינה אותי. נשארתי אותו משה פדלון שכולם מכירים".

מה הכי מרגש אותך?

"תמיכה וקידום של נערים בסיכוי-סיכון, הושטת עזרה ושירותי רווחה למשפחות שידן אינן משגת. אלו שני נושאים שמרגשים אותי מאוד".

מה הכי מעצבן אותך?

"אני אדם רגוע".

איזו מורשת אתה רוצה להשאיר אחרייך?

"עוד יש כל כך הרבה אתגרי עשייה לפני, מוקדם מדי לדבר על מורשת".

מהו המקום האהוב עלייך ביותר בהרצליה ומדוע?

"אני מאוד אוהב את אתר אפולוניה. אני אוהב לעמוד שם ולהביט אל הים ואל המרחבים של הרצליה. המקום הזה הוא השתקפות של העבר והעתיד של העיר".

אם היית יכול להיפגש עם דמות היסטורית מהעבר, עם מי זה היה ומדוע?

"הייתי שמח להיפגש עם הרצל ולעשות לו סיור בעיר שנקראת על שמו, כדי שיראה שאכן אין זו אגדה".

מהי המחמאה המרגשת ביותר שקיבלת מתושב/ת העיר?

"אני מקבל הרבה מאוד מחמאות ופרגונים מהתושבים, בכל הגילים – ילדים, נוער ומבוגרים. אני מתרגש מזה כל פעם מחדש. הרגשתי את זה חזק בעדלאידע שקיימנו בפורים האחרון, אחרי שנתיים שלא הייתה שימחת עדלאידע בארץ. כמות התודות שקיבלנו, הרחיבה לי את הלב".

מה הסיפוק הכי גדול בתפקיד ראש העירייה?

"לעשות הכל למען התושבות והתושבים. לקדם ערכים של חינוך, מצוינות, ערבות הדדית, עזרה לזולת ושמירה על הקיימות ואיכות הסביבה".

מה אנשים לא יודעים עלייך?

"אני בן אדם מאוד רגיש. אני חושב שלא מספיק מכירים את הצד הזה בי".

לסיום, ערב חג הפסח, מה אתה מאחל לתושבי הרצליה?

"אני מאחל לתושבות ולתושבים חג אביב שמח ומאושר. תיהנו בחיק המשפחה, תנוחו ותצברו כוחות. כמו כן, מזג האוויר מושלם בתקופת החג, וזוהי הזדמנות מצוינת לנסוע, לנפוש ולטייל ברחבי ישראל, כמו גם ליהנות משלל מוקדי התיירות של העיר היפה שלנו: חופי הים, הפארקים, אפולוניה, המוזיאונים, מוסדות התרבות עוד. והכי חשוב, בריאות איתנה לכולם. חג שמח"

כתבות קשורות

השארת תגובה

גלילה לראש העמוד
דילוג לתוכן