עוד כתבות בנושא

לנהל רפואה של מאות אלפים זה אתגר

מכירים את המשפט בריאות לפני הכל? תחשבו על דאגה לבריאות של 800 אלף לקוחות זו ההתמודדות היומיומית של ד"ר ארז ליבל מנהל מחוז שרון שומרון בכללית 

לנהל רפואה של מאות אלפים זה אתגר ד"ר ארז ליבל צילום: נמרוד גליקמן

השנתיים האחרונות העמידו את מערכת הבריאות מול אתגר לא מוכר, איך שומרים מצד אחד על שגרה של דאגה לאספקת שירותי בריאות ומצד שני מתמודדים עם תחלואה המונית. איך שומרים על קשר עם המטופלים בלי לפגוש אותם, איך מאמצים טכנולוגיות חדשות בזמן משבר. עם האתגרים האלו התמודד ומתמודד ארז ליבל מנהל מחוז שרון שומרון בכללית. ארז, תושב נתניה נשוי אב ל 3 מומחה ברפואת משפחה סיים את לימודי הרפואה בשנת 98 את לימודיו התחיל בהונגריה וסיים בטכניון.  התחיל את הקריירה כמתמחה באורולוגיה. את ההחלטה על הסבה לרפואת משפחה קיבל בזמן תורנות בשיחה עם מתמחה אחר ליד מכונת השתיה. "נחשפתי לעולמות תוכן חדשים והחלטתי לעשות שינוי ולהתמחות ברפואת משפחה."

"התחלתי את הקריירה כרופא משפחה במרפאה. אחד המטופלים הראשונים הייתה משפחה חרדית למשפחה היתה ילדה עם לקות קשה, מחלה סופנית הילדה נפטרה אחרי שנה, הליוווי מהלידה עד האבדן היה חוויה מטלטלת אישית ומקצועית .לא אשכח את האמא שאמרה לי על הילד הקטן במשפחה שילדים רואים את החיים כמו סרט מצוייר, הילד חיכה שאחותו תחזור. המהות של רפואת המשפחה לעשות הפרדה בין האדם למחלה לעשו, התאמה בין האדם לרפואה.

היום אני מטפל בכפר עידוד,  דיור לאנשים עם מוגבלויות רופא משפחה לשמר מיומנות קלינית.

שיתוף פעולה מלא ופורה עם עיריית הרצליה

ספר על מחוז שרון שומרון?

המחוז מחולק ל 3 מנהלות מנהלת שומרון עם קרוב לרבע מיליון לקוחות, מנהלת חפר ומנהלת שרון.

מנהלת שרון  אחראית על כפר סבא,רעננה הרצליה ורמת השרון.  תקופת הקורונה הראתה שקשר ישיר ושיתוף פעולה עם הקהילה וראשי הערים הוא חיוני לשמירה על בריאות הציבור. 

בזמן הקורונה עשינו המון פרוייקטים עם ראשי ערים, ראשי הערים גילו דוגמא אישית ומנהיגות ראויה להערכה.

ניהול מבצעי החיסונים, תמיכה של רפי סער ראש עיריית כפר סבא במבצע הבידוק באיצטדיון שילוב של חשיפה לציבור וניהול לוגיסטי של העיריות סייע להצלחת מבצעי החיסונים

בשילוב עם ראש עיריית הרצליה נוהלו מבצעי החיסונים בעיר.

עם עיריית רעננה, עשינו תהליך של חשיבה אסטרטגית איפה מחסנים,התחלנו את מבצע החיסונים במרפאה ותוך זמן קצר כדי להתמודד עפ הביקושים קיבלנו את מתחם יד לבנים, בשיתוף פעולה עם מנכ"ל העירייה עבר מבצע החיסונים בהצלחה מלאה

איך מתמודדים עם השינוי בצרכים הרפואיים של המטופלים?

אנחנו בוחנים כל הזמן את הצרכים ברעננה לדוגמא מתוכנן לקום מוקד לרפואה דחופה, המטרה למנוע נסיעה לחדרי מיון, רעננה היא עיר במיקוד בשלבי הקמה מרכז גדול לרפואת נשים רפואת ילדים והתפתחות הילד.

ברמת השרון  יקום מרכז לרפואה יועצת לילדים.שניידר בקהילה, ומרפאה לטיפול באלרגיה ואף אוזן גרון.

מחוז שרון שומרון, מתפרס בין פורדיס בצפון אום אל פאחם, במזרח ורמת השרון בדרום כל ערי השרון הן תחת אחריות המחוז. כ 800 אלף מטופלים, יותר מקופות החולים הקטנות. המחוז מעסיק  4500 עובדים כולל מתנדבים וזה בלי בתי החולים שנמצאים בשטח השיפוט של המחוז.  אנחנו מפעילים למעלה מ 140  מרפאות, רפואת משפחה רפואה יועצת בריאות נפש מכונים שונים.

היחידה להמשך טיפול

פעילות משמעותית נוספת היא היחידה להמשך טיפול זה בעצם בית החולים ה 15 של כללית רפואה בבית.

הקונספט הוא הנגשת שירותים אקוטיים למטופלים בביתם וזאת כדי למנוע אישפוזים ללא צורך רפואי מיידי, יש צוות רפואי כולל, המטופל מקבל שרות רפואי בבית ללא צורך באשפוז.

מבוגרים שמגיעים לבתי חולים מאבדים תחושת זמן ומקום זה פוגע גם בבריאותם וגם באיכות החיים שלהם ושל משפחתם. מתן טיפלי בית כולל הוספיס בית לחולים לקראת סוף חייהם, מטופלי אי ספיקת לב 

מקבלים מעטפת כוללנית, המטופל בידיים טובות, שיקום לאחר מחלה או פציעה מתבצע בבית.

איך המטופל יודע על השרותים?

לפני השחרור מבית החולים, בודקים אם יש מסגרת תומכת בבית. היחידה מקבלת פניות ממרפאות והמכונים,

היחידה יודעת לדברר את עצמה, כמות הפניות היא עצומה, אין מגבלה תקציבית יש מגבלה של צוות.

טכנולוגיות חדשות

בכללית אנחנו מקפידים על חדשנות ואימוץ טכנולוגיות חדשות. המחוז מוביל ברפואה מקוונת.  המטופל יכול לבחור איך לפגוש את נותן השרות. הקורונה העצימה את הנושא, חטיבות הדיגיטל נתנה תמיכה עם חטיבת הקהילה. היום גם יעוץ בבתי חולים יכול וניתן בבית. בתחום התפתחות הילד יש אפיליקציות שמבצעות תהליך מיון ראשוני.

תהליכי שיקום מרחוק יעוץ דיאטני מרחוק, גריאטריה מרחוק.

מכשיר ה TYTO הוא  מכשיר בדיקה מרחוק, בלי לחץ ובלי להגיע למרפאה. Tyto הוא מכשיר קומפקטי ופשוט לשימוש, ובעזרתו הרופא יכול לאבחן אתכם מרחוק ולייעץ לכם מה לעשות. המכשיר מבצע 8 בדיקות במכשיר אחד: אוזניים, דופק, גרון, עור, חום, לב, בטן וריאות, ואבחון מקצועי של רופא בלי לצאת מהבית. עד לתרופה בבית המרקחת.

כמה שפחות נקודות חיכוך וכמה שיותר להנגיש. מטופל מסתכל על מערכת הבריאות אחרת.

איך מתאימים את הרפואה לאורך החיים?

אנחנו מבצעים התאמות של שעות השרות של המרפאות כמה שיותר גמישות בהתאם לביקושים

התחלנו עם שרות מרפאה לילית בהרצליה לרפואה יועצת, מודל ראשוני לבחינת ביקושים. מטופל לא חייב לבטל את סדר היום שלו לקבלת טיפול רפואי.

יש לי כמנהל מחוז המון גמישות ואוטונומיה בקבלת החלטות, אנחנו מבצעים פיילוטים רבים.

חלק מהפרויקטים אומצו על ידי משרד הבריאות כמו אשפוז בית אקוטי.

ההחלטות הן כולן כלכליות ושמות לב לצרכים של המטופלים יש דיאלוג עם משרד הבריאות. והתאמה בין הרגולציה לקופות.

התאמה מתמשכת של השרותים הרפואיים

באיזה קשיים אתה נתקל?

מערכת בריאות תלויה בסדר עדיפויות לאומי. בריאות ורווחה לא תמיד בראש סדר העדיפויות. אחד הקשיים הוא התקנים שהם ישנים ולא מותאמים למצב הנוכחי.

מערכת הבריאות יודעת לעבוד עם הקהל. אידאולוגית רוצים ליצור שוויוניות בבריאות, הבריאות היא מצרך שחייבים להנגיש בכל מצב ובכל זמן. ככל שהעולם מתפתח גם המשאבים הם במחסור ויש תפיסה של כלכלה ואידיאולוגיה האתגר הו לראות איך הם משתלבים.

יש למחוז מספר מוקדים מרכזיים המרכז לרפואה יועצת ברמב"ם הרצליה הוא מיני בית חולים המרכז לרפואה דחופה במרפאת הנדיב יעובה ברפואת ילדים מינואר.

יש תכניות בינוי  ושיפוץ למרפאת הנוטרים ברעננה.

מה אתה אוהב בתפקיד?

אוהב היכולת לבנות אסטרטגיה ניהולית והנגשה של שרותים, את היכולת להשפיע וליצור שינוי להביא את הבריאות למקום טוב יותר. החזון שלי הוא העצמת רפואת הקהילה, שרותי בריאות בקהילה גוברים  על הרפואה בבית החולים. הקהילה היא חלופה לבתי חולים בפעילות האמבולטורית.

מה הקורונה לימדה אותך?

לומדים את לקחי העבר, מה עשינו טוב ואיך אפשר להשתפר. אנחנו קשובים להנחיות משרד הבריאות. כל הזמן עושים התאמות. מערכת ההסברה מכוונת אוכלוסיות המחוז מטפל במגוון אוכלוסיות שונות וחשוב להנגיש את המידע לכולם.

כתבות קשורות

כתבות קשורות

השארת תגובה

גלילה לראש העמוד
דילוג לתוכן