עוד כתבות בנושא

זיכרון בסלון: קולותיהם של הנוקמים בנאצים

בערב יום השואה יושמעו קולותיהם וסיפוריהם של ניצולי השואה שהתארגנו לבצע מעשי נקם בנאצים בשלהי מלחמת העולם השנייה. סיפוריהם המרתקים יועברו במסגרת ערב זיכרון בסלון בסינמטק הרצליה

מדוע סיפורם וסיפורי נקמה אחרים הודחקו עד השנים האחרונות? ומה מוביל בתקופה האחרונה לגל של סרטים בנושא?

אבי מרקדו-אטדגי (41), תושב כפר סבא, במאי ותסריטאי ישראלי שהוזמן לערב, ייתן מענה לשאלות אלו ויספר על סרטו "לנקום ברשע", על מציאת 12 הקלטות הגנוזות שנמצאו בתוך מזוודה ישנה ועל הרצון להוציא כמה שיותר סרטים שעוסקים בשואה.

הערב שיערך על ידי סינמטק הרצליה לרגל יום השואה, יעסוק בנקמה היהודית בזמן השואה ולאחריה. בקלטות שהקליט אבא קובנר – בהן נשמעים סיפוריהם של ניצולי השואה שהחליטו לנקום בנאצים. בחיפושיו של מרקדו- אטדגי אחר גיבוריהן והפיכתן לסרט דקומנטרי שיוקרן בערב יום השואה בסנימטק.

אבי מרקדו-אטדגי

במסגרת הערב יוקרן סרטו של מרקדו-אטדגי – "לנקום ברשע", סרט המביא את סיפורו של ארגון "נקם" שחבריו, אשר שרדו את השואה, החליטו לרדוף צדק ולנקום בעצמם. התוכנית שלהם הייתה לרצוח שישה מיליון גרמנים על ידי הרעלת מקורות המים.

בערב יתארחו איתן גפני – במאי ותסריטאי ישראלי ("בשר תותחים", "ילדי הסתיו"), דיאנה גלסטיאן – מסטרנטית בבית הספר לקולנוע וטלוויזיה על שם סטיב טיש. את הערב ינחה בנימין טובאיס: מבקר הקולנוע וסגן עורך חדשות החוץ, 'ידיעות אחרונות'.



מרקדו-אטדגי מספר: "הסרט נוצר בשנת 2018, בעקבות שאלה של סטודנט שלי באוניברסיטה. הוא שאל אותי במהלך אחד מהשעורים מדוע אין סרטי קולנוע ישראלים על המורדים בנאצים?

כיוצר זה גרם לי לחשוב ולהתחיל לחקור את הנושא. במהלך חיפושיי אחר מקורות, נתקלתי בספרה של מיכאל בר זוהר – ספר שנכתב בשנות ה-60 ומספר על אבא קובנר. התחלתי לכתוב סרט דרמה שהפך לאחר מציאת הקלטות של קובנר – לסרט דקומנטרי".

לדבריו של מרקדו- אטדגי, הקלטות היוו עבורו 'מכרה זהב' שבאמצעותן הוא היה יכול למצוא את ניצולי השואה המורדים שעוד היו בחיים ולראיינם לסרטו. "הכרתי 6 סבים וסבתות חדשים שליוו אותי בשנים האחרונות. גם בתום סיום הסרט שמרנו על קשר. לצערי רק שניים מתוך ה-6 נותרו בחיים ואני כיוצר לקחתי על עצמי לספר את סיפורם".



כתבות קשורות

השארת תגובה

גלילה לראש העמוד
דילוג לתוכן