עוד כתבות בנושא

החיים שלנו הם לא הפקר

תושבי הרצליה עצרו בגופם את עבודות הטרקטורים שפעלו במתחם תע"ש – רמת השרון, שפעלו ללא אישורים, ללא תיאום עם המשרד להגנת הסביבה ועיריית הרצליה 

סיון מזר, התושבת שחשפה את האירוע "כשראיתי את הטרקטורים מגלחים את השטח, הרמתי את כל העירייה והתושבים על הרגליים. בהתחלה אף אחד לא הבין על מה אני מדברת אבל לא וויתרתי".

כחודשיים אחרי הפיצוץ הראשון, וכשבועיים אחרי הפיצוץ השני שאירעו במתחם תע"ש בנוף ים – נראה שהמדינה לא למדה כלום, והפעם במתחם המקביל לו – תע"ש רמת השרון טרקטורים מחברת אלביט פעלו בשטח ללא היתר. לדברי סיון מזר, תושבת הרצליה שמתגוררת סמוך למתחם: "מדובר בפינת חמד, אזור של טבע צמחים ובעלי חיים. יחד עם זאת, אף אחד לא יודע מה הוטמן בשטח לכן המקום נחשב למסוכן. אני מתגוררת בהרצליה, שכונה שגובלת עם השטח ומטיילת עם הכלבה שלי במתחם. כשראיתי את הטרקטורים מגלחים את השטח, הרמתי את כל העירייה והתושבים על הרגליים. בהתחלה אף אחד לא הבין על מה אני מדברת אבל לא וויתרתי". 

מה אמרו לך בעירייה?

"הבנתי שנאמר להם שהעבודות הופסקו. ירדתי לשטח עם שכנים נוספים ולתדהמתנו ראינו שהעבודות נמשכות. הזעקנו את חברי 'אחלה' – רוני רון שפעל בשטח ואנחנו התושבים עצרנו בגופנו את הטרקטורים עד להגעת כל הגורמים. מדובר בשטח ענק שהתכוונו פשוט ל'גלח' את כולו. רק לאחרונה התרחשו שני פיצוצים במתחם תע"ש נוף ים. אנחנו לא מבינים למה בחרו לסכן אותנו. תושבים מכל אזור הרצליה הגיעו לכאן ואנחנו מתכוונים לשמור על הבית שלנו ולא ניתן שיקרה כאן אסון".  

 

"מדובר בפינת חמד, אזור של טבע צמחים ובעלי חיים. יחד עם זאת, אף אחד לא יודע מה הוטמן בשטח לכן המקום נחשב למסוכן. אני מתגוררת בהרצליה, שכונה שגובלת עם השטח ומטיילת עם הכלבה שלי במתחם. כשראיתי את הטרקטורים מגלחים את השטח, הרמתי את כל העירייה והתושבים על הרגליים. בהתחלה אף אחד לא הבין על מה אני מדברת אבל לא וויתרתי".

התושבים פנו לעיריית הרצליה שפעלה לעצירת ההרס, לדברי עיריית הרצליה העבודות  נעשו ללא תיאום וללא אישור של העירייה והמשרד להגנת הסביבה. מהעירייה נמסר כי הטרקטורים, שפעלו מטעם חברת אלביט, נועדות לחשיפת הקרקע לצורך מסירתה לרמ"י לצורך דיגום ותחילת עבודות בנייה. "הטרקטורים השמידו עשרות דונמים של עצים לשימור, פגעו בקרקע, ובנוסף, חשפו עשרות חביות שהוטמנו במקום על ידי תע"ש. הנהלת עיריית הרצליה הגיעה למקום ומנעה את המשך העבודות ובכוונתה להוציא צווי מניעה בשל החשש לסכנה ופגיעה בתושבים והסביבה".

מעיריית הרצליה נמסר בנוסף כי היא לא תאפשר לקדם תכניות בינוי על קרקעות מזוהמות ומסוכנות. "חברת אלביט בחרה לפעול ברשלנות, באופן חסר אחריות וללא כל תיאום עם הרשות המקומית והחברה לשירותי איכות הסביבה – ובכך להעצים את הפצצה המתקתקת. לנוכח הפיצוצים האחרונים במתחם נוף ים, המינימום המתבקש מחברת אלביט היה לתאם מראש כל צעד באתר המקביל, קל וחומר לפני עליית כלים כבדים לשטח שאיש אינו יכול לדעת את היקף חומר הנפץ הפעיל הטמון בו. בנוסף, בחרה אלביט לשלוח את הטרקטורים לביצוע הרס ללא אבחנה של משאבי הטבע, לרבות עצי פיקוס ואקליפטוס, תוך גרימת נזק בלתי הפיך ותוך סטייה חמורה מההיתר שטרם הוברר אם וכיצד ניתן לה."

 

מראש עירית הרצליה משה פדלון נמסר: "לא נאפשר בשום אופן לסכן את חיי התושבים שלנו ! לא נאפשר בשום אופן לקדם תכניות בינוי על קרקעות מזוהמות ומסוכנות, חברת אלביט בחרה לפעול ברשלנות מסוכנת ובאופן חסר אחריות, תוך גרימת נזק בלתי הפיך וללא אבחנה של משאבי טבע. העלייה עם כלים הנדסיים כבדים לשטח שאיש אינו יכול לדעת את היקף חומר הנפץ הפעיל הטמון בו מסוכנת ועלולה לגרום לאסון. עם הגעתי הבוקר לשטח הוריתי להפסיק לאלתר את העבודות לרבות הוצאת צווי מניעה בשל החשש לסכנה ופגיעה בתושבים והסביבה".

ממשרד להגנת הסביבה נמסר: " המשרד דורש מחברת אלביט לעצור את עבודות חישוף הקרקע במתחם תעש השרון ממזרח להרצליה, עד לתיאום שלבי עבודות חקירת ושיקום הקרקע במתחם עם המשרד ועם ועדת התכנון האחראית על קידום התוכנית במתחם; עבודות החישוף פוגעות בהליכי חקירה ושיקום הקרקע המזוהמת במתחם, ועלולות לגרום לזיהום קרקע ואוויר על פי נוהל שיקום קרקעות מזוהמות, יש להשלים סקר היסטורי ולבדוק את הצורך ב"זיכוי בטיחותי" של השטח על ידי גורמים מוסמכים כדי למנוע סכנה בטיחותית, לבצע סקרי קרקע וגז קרקע במקומות שניתן ורק לאחר מכן לבצע חישוף צמחייה מבוקר תוך מניעת מטרדים סביבתיים בדגש על מניעת זיהום אוויר. עבודות חישוף באמצעות כלים כבדים גורמות להפרה משמעותית של פני הקרקע, הרחבת השטח המזוהם, איבוד מידע חיוני והגדלה משמעותית של מספר קידוחי הקרקע שיהיה צורך לבצע."

 

כתבות קשורות

השארת תגובה

גלילה לראש העמוד
דילוג לתוכן