עוד כתבות בנושא

למרות הפוסט טראומה אני ממשיכה בנתינה

אביבה בן רפאל (62) פעילה החברתית מהרצליה שמסייעת לנזקקים, מספרת על המהלומה הקשה שחטפה מאחד המתנדבים שהכה אותה ואת אביה ועל הקושי לשוב לעשייה חברתית

לפני יותר כעשור היא קבלה אות אבירות משגריר בריטניה בשם המלכה אליזבת' השנייה ולאחריו, בטקס בארמון המלוכה בקינגהאם, מידיו של הדוכס מאדינבורו, בעלה של המלכה – על פועלה למען הנוער בישראל, ופועלה בעמותת "אות הנוער הישראלי".

בן רפאל, היא היחידה בישראל שקיבלה אות אבירות מהממלכה הבריטית. הדיסונסס בין קבלת התואר לבין האילמות שחוותה לא נותנים לה מנוח.

"אנשים זקוקים לאנשים. רעידות האדמה ומקרי האלימות בארץ החזירו אותי אל הקרקע. נזכרתי מדוע התחלנו לסייע לאנשים. כולם מדברים על מחאת ההייטק  שהחשוב הוא שנבחין שאיבדנו את דרכנו. החברה שלנו הפכה לנגועה, אנשים מכים, רוצחים ותוקפים ברחובות. חשוב מאוד שנתעורר וננחיל לתלמידים את ערכי המדינה והשורשים שלנו כדי שהדורות הבאים יהיו מצפוניים ומוסריים יותר".

אביבה בן רפאל, נולדה וגדלה בשכונת שביב בהרצליה. אביה שלום ג'נח, יקיר העיר הרצליה – מוכר כמי שהקים מפעל חסד עבור נזקקים בעיר. אביבה שהחלה את חייה בשכונה שבה לדבריה מערכת החינוך לא האמינה בה – דחפה את עצמה להצלחה. היא למדה בסמינר למורים והפכה להיות מחנכת בבית הספר רעות בהרצליה. בהמשך התמנתה למפקחת במשרד החינוך (כיום בדימוס) ובמקביל, עמדה בראש עמותת "אות הנוער הישראלי".

כיום היא בעלת עסק פרטי בתחום ייעוץ אירגוני במוסדות חינוך ובעלת התוכנית "לחבק את הקשב", שמסייעת לילדים בעלי בעיות קשב וריכוז.

במהלך חייה, חברה לאביה וסייעה לו בחלוקת מזון, בגדים וסיוע לנזקקי העיר. לדבריה, דבר לא הכין אותה לכך שאחד המתנדבים יכה אותה ואת אביה.

"המקרה התרחש בספטמבר, אחד המתנדבים הכה אותי ואת אבי, אני לא אכנס לפרטים כרגע רק אספר שמאותו הרגע חוויתי קשיים לתפקד בכל מה שקשור לנתינה. זה טלטל אותי. לא הבנתי איך קורה שאני ואבי בן ה-84 חווים אלימות קשה למרות כל הנתינה שלנו".

בן רפאל מספרת שמאז האירוע, היא לקתה בפוסט טראומה, אך לאחרונה החליטה לשוב ולסייע לאנשי הרצליה שהפכו לחלק בלתי נפרד מחייה ומחיי אביה.

"ישנם הרבה חסרי בית בעיר הרצליה וגם משפחות שזקוקות לנו. אנחנו אוספים אוכל ממסעדות ומביאים אותו לחסרי הבית וגם למשפחות נזקקות. בנוסף, אנחנו מארגנים כריכים למנקי הרחובות כדי לעודד אותם במיוחד כעת במים הקרים והגשומים. אנחנו זקוקים לכל עזרה ונשמח אם מסעדות ובעלי אולמות אירועים יסייעו לנו בתרומה של מזון שנשאר להם בסוף היום".

בואי נחזור רגע לרגעים המרגשים בהם קיבלת את תואר האבירות. איך הרגשת?

קיבלת את האות על ניהולה של עמותת 'האות הבינלאומי לנוער ולצעירים – ישראל' שמאפשרת לתלמידים לגלות את הכישרון והיכולות שלהם. במעמד קבלת האות התרגשתי מאוד. הנסיך פיליפ חקר ושאל אותי כיצד אנחנו מצליחים לגשר על הפערים בחברה שלנו שהיא רב גונית ותרבותית. התבקשתי לומר כמה מילים ולא האמנתי שאני עומדת שם. נזכרתי בילדותי ובמורה שלא האמינה בי והתמלאתי רגש וגאווה".

כתבות קשורות

השארת תגובה

גלילה לראש העמוד
דילוג לתוכן