עוד כתבות בנושא

"איתן היה אדם של נתינה מטורפת, בעל קסם אישי ומנהיג"

השבוע מלאו 8 שנים לנפילתו של איתן ברק ז"ל במבצע צוק איתן. אביו, דודו, מספר על הבן שאיבדה המשפחה בטרם עת, על ההתמודדות עם השכול, פעולות ההנצחה לזכרו, מגלה מה היה אומר לו אם הדבר היה אפשרי וגם – מה המסר האופטימי שהוא רוצה להעביר הלאה

איתן ז"ל עם הוריו, דודו ומישל והאחים שקד ונועה. צילום : פרטי

לפני שמונה שנים, ב- 18 ביולי 2014, השתנו חייהם של בני משפחת ברק מהרצליה, עת שהגיעה הבשורה הנוראית מכל, בנכם איתן נהרג בפעילות מבצעית.

איתן ז"ל הוא החלל הראשון של מבצע "צוק איתן". איתן שירת כסמל מחלקה בגדוד 931 של חטיבת הנח"ל והוא נהרג בעת הכניסה הקרקעית לרצועת עזה. איתן, בן 20 וארבעה חודשים בנופלו, הותיר את הוריו, דודו ומישל, ואחיו הגדולים ממנו, שקד ונועה. ביום שלישי השבוע התקיימה האזכרה השנתית לזכרו בחלקה הצבאית בבית העלמין הישן בהרצליה. לזכרו של איתן, אנו מארחים במדור "שישי אישי" את אביו דודו.

 דודו, לפני הכל, ספר לנו על איתן ז"ל.

"איתן הוא הבן הצעיר שלנו. חתיך בעל קסם אישי ומנהיג, בחור שכולם רצו להיות לידו. פשוט כך. בנות, חברים,  משפחה ,ילדי המשפחה המורחבת. בקיצור, כמו מגנט לכל הסובבים אותו".

איך אתם מצליחים להתמודד עם אובדן שכזה?

"האובדן הוא נורא. פשוט כך, בלי לייפות את זה. ההתמודדות עם זה היא דרך עשייה והנצחה, ודווקא העלאת דמותו בכל סיטואציה. מה איתן היה אומר? איך איתן היה צוחק על זה? או הופך את זה לבדיחה? לתת מקום לטונות האהבה שאיתן השאיר לנו. איתן היה אדם של נתינה מטורפת בדרכו שלו. לכל אחד היה לו מה לתת".

האם הזמן מרפא או שזאת קלישאה שחוקה?

"הזמן אינו מרפא אבל הוא משנה תודעה שגורם לנו להבין שגם אנחנו זמניים בעולם ובמשך הזמן הזה כדאי לעשות טוב".

איתן בעת שירותו הצבאי. צילום : פרטי

ספר לנו על פעילויות ההנצחה שקיימתם למענו.

"זה התחיל ביום השנה לנפילתו בקרב. בשנת 2015   הופעתי עם הלהקה שלי, להקת Box Set , בה אני מתופף ושר, עם החברים המוזיקליים של איתן בזאפה הרצליה במופע משותף ומרגש מאוד, בו שילבנו קטעי נגינה של איתן שהיה מנגן כגיטריסט מחונן. בנוסף, לאחר 3 שנים קשות מאד של בירוקרטיה ומאמץ נפשי וכספי, מישל, אשתי ואמו של איתן, שהיא אדריכלית במקצועה, תכננה את הפסל לזכרו שהוצב בחוף הדרומי. מדובר בפסל לבן מבהיק שמסמל את הגל שאיתן רכב עליו בגלישה. תיכון חדש, בו למד איתן במגמה ימית, מקיים מדי שנה מרוץ עממי ומקסים בפארק הרצליה לזכרם של איתן וחייל נוסף שנפל, שניהם בוגרי תיכון חדש. מעבר לכך, יש פעמיים בשנה ימי זיכרון ומדי פעם הרצאות".

האם נשמר הקשר ביניכם לבין חבריו ליחידה ומפקדיו?

"חטיבת הנח"ל שומרת על קשר, אך לצערנו חווינו אובדן נוסף

כשמפקד החטיבה, אל"מ שרון אסמן, נפטר מדום לב באימון  ספורט, שבוע אחרי מינויו לתפקיד מפקד החטיבה. לנו זה היה אובדן של מפקד נערץ חבר, ואדם יקר. חבריו לקרב וליחידה מגיעים בימי הזיכרון וזה לא מעט".

איך האחים של איתן מתמודדים עם השכול?

"שקד ונועה מתמודדים עם השכול שזה לא דבר פשוט. שקד הקים משפחה ויש להם שני ילדים מקסימים, טל ואדם, שמביאים לנו הרבה אושר. נועה התפתחה מאד בעבודתה בתחום ההייטק. ביחד עם זאת, אתגרים לא קטנים עומדים מולם".

אם היית יכול לומר לאיתן דבר אחד, מה זה היה?

"אם הייתי יכול, הייתי אומר לאיתן שאני אוהב אותו. ואכן, כשלא שומעים אני קורא לו "איתן אהובי".

הפסל לזכרו של איתן בחוף הדרומי בהרצליה. צילום : פרטי

האם אתם בקשר עם משפחות שכולות נוספות מצוק איתן ובכלל?

"אנחנו שומרים על קשר רצוף עם מספר משפחות מצוק איתן, ובכלל משפחות נופלים. הגורל הפגיש ואנחנו הרמנו את הכפפה ויצרנו חברות אמת".

מה דעתך על מה שאירע בטקס יום הזיכרון כאשר הורים שכולים תקפו את ראש הממשלה לשעבר בנט?

"אסור לערבב פוליטיקה עם השכול. יש לשמור את צה"ל מחוץ לשיח פוליטי. הילדים שלנו בטחו בנו כשיצאו לקרב שאנחנו נשמור להם, לפחות על העורף, אז בוא נשמור באמת".

האם ידוע לכם על תינוקות שנקראו על שמו של איתן?

"בהחלט, יש שקראו לילדם בשם המקסים איתן, כולל בתוך המשפחה המורחבת. השם עדיין מוביל לטעמי".

האם חשוב לכם לייצר פעולות לדור הצעיר בתיכונים במטרה לעודד גיוס לקרבי?

"בהחלט, חשוב לספר על הערכים של איתן והלוחמים האחרים. בלי ערכים לא תהיה לנו זכות קיום במדינה שלנו. וכשהדור הצעיר רואה דמויות מדהימות כאלו אין ספק שזה יהיה מודל לחיקוי".

מה דעתך על כך שטרם הוחזרו גופות החיילים גולדין ושאול ז"ל ממבצע צוק איתן?

"מדובר בתהליך מורכב ויש בשביל זה מנהיגים ואנשים שתפקידם לעסוק בזה".

לסיום, מה המסר האופטימי שאתה רוצה להעביר?

"המסר האופטימי זה החיוך הניצחי של איתן. אין מצב שאדם פגש את איתן ולא זכה לחיוך כלשהו. וזה מה שאנחנו זוכרים והולכים עם זה הלאה. יש לנו נכס ביד ובלב ושמו איתן".

כתבות קשורות

השארת תגובה

גלילה לראש העמוד
דילוג לתוכן