עוד כתבות בנושא

האושר שלי זה למצוא אור בחינוך

כשהבת שלי החיילת שמעה שאני מראיין את איה פרישקולניק היא ביקשה ממני למסור לאיה שבזכותה היא אוהבת תנ"ך ועשתה בגרות מורחבת בתנ"ך, כשאני מספר את זה לאיה היא מחייכת שואלת לשלום ילדי, זוכרת את שמם ואת הגיל שלהם למרות שחלפו שנים מתום הלימודים

איה פרישקולניק סגנית ראש העיר הרצליה וממונה על החינוך וקידום נשים בהרצליה היא בשביל אלפי תלמידים והורים מרעננה קודם כל מנהלת מיתולוגית, כזו שמכירה בשם כל תלמיד וכל הורה. גם שנים ארוכות אחרי, יודעת לזהות כל קושי או שמחה אצל כל ילד ולתת את תשומת הלב הראויה.

איה בת 67, נשואה לאחיק מורה לנהיגה אמא גאה למורן שעוסקת בתרגום לשפת הסימנים, לעופרי, שחקנית ולזיו איש תקשורת. גאה במיוחד בחתנים ובנכדים שלה.

ילידת הרצליה בה התגוררה כל חייה, סבא שלי מנחם רוטנברג ממייסדי הרצליה,  בנה את הבאר הראשונה בהרצליה, אבי נולד בהרצליה ואני דור שלישי בהרצליה, מחוברת לכל פינה בעיר.

את הקריירה החינוכית שלי התחלתי כמורה וסגנית בבית הספר יוחנני בהרצליה ומשם לניהול בית ספר ברטוב ברעננה אותו ניהלתי 22 שנים.

מה זה חינוך בשבילך?

המטרה שלי היתה תמיד שכל ילד וילדה יצאו מאושרים מבית הספר, למצוא את האור בחינוך. זה הכי חשוב, שילמדו מה זה נתינה, המטרה של חינוך זה להצמיח אדם ערכי, תלמיד ערכי גם יהיה תלמיד טוב ידע לסייע לחברים שלו, ככה תהיה אוירה טובה יותר בבית הספר, זו דרכי כמנהלת וגם היום. את זה השגתי על ידי רגישות אמפטיה, הקפדתי מאוד על כל מה שהתרחש בבית הספר, ערנית מאוד לכל התלמידים ולצוות ההוראה, אין ניהול אוטומטי, חינוך זה עבודה אינסופית.

למרות שבבית ספר יסודי השליטה של מנהלת על תכנית החינוך ועל בחירת הצוות החינוכי היא מוגבלת מצאתי את הדרך ליצור תכנים יחודיים, הכרזתי על בית הספר כבית ספר לתיירות, כולם נסעו לכל מקום בעולם ושכחו לטייל בארץ, דרך התיירות למדו התלמידים להכיר את הארץ, דרך בניית מסלולי תירות, הילדים לקחו אחריות ויצרו מסלולים, שילבו את המשפחה שספגה גם היא ערכים של אהבת הארץ.

זו דוגמא להעשרה ערכית שהיא הייתה מבחינתי חלק בלתי נפרד מההעשרה החינוכית. כל הילדים החזיקו בגאווה את הדרכון של ברטוב.

הגאווה הגדולה שלי שבית ספר ברטוב הגיע למקום הראשון בארץ בבחינות המיצ"ב וזאת בלי לוותר על הלמידה הערכית, החלטתי שזה שיא בו אני יכולה לפרוש בנחת, החלטה קשה שקיבלתי בלב שלם.

למידה מהשטח ראש העיר משה פדלון ואיה פרישקולניק

ואיך הגעת מניהול בית ספר לפוליטיקה?

ב 2013 סיימתי את תפקידי בברטוב ויצאתי לפנסיה. בספטמבר 2013 פתאום הייתי מחוץ למערכת בפעם הראשונה אחרי עשרות שנים, לא הלכתי לבית הספר ב 1 בספטמבר, במקום זה הלכתי לים, שאלתי את עצמי מה עשיתי? למה ויתרתי על הניהול?

בדרך חזרה פגשתי את רעייתו של ראש העיר משה פדלון שסיפרה לי שהוא החליט להתמודד על ראשות העיר הרצליה, היא סיפרה לי כמה החינוך חשוב לו  ושהוא מחפש אשת חינוך שתעמוד לצידו, היססתי לרגע אבל החלטתי להיכנס להרפתקה. ידעתי שיש לי עוד הרבה מה לתרום לחינוך וכהרצלינית מלידה קסם לי לעשות את זה בעיר שלי. ראש העיר, משה אמר לי "איה את רצה איתי" ידעתי שיש לי על מי לסמוך, וצדקתי.

איך היה המעבר מאשת חינוך לקמפיין פוליטי?

ניהלנו קמפיין אחר, ממוקד באנשים, הרחבנו את מעגל התומכים, המנהיגות של משה פדלון הובילה להישג חסר תקדים, קמפיין קצר ממוקד ומאחוזי תמיכה ספורים הגענו לניצחון. למרות שזכינו רק ב 2 חברי מועצה שמר ראש העיר על ההבטחה שלו ומינה אותי לסגנית ראש העיר וממונה על החינוך.



איזה מערכת חינוך מצאת בהרצליה?

מצאתי מערכת חינוך טובה עם אנשים מעולים, אליה הבאתי את השקפת העולם שלי שדוגלת בהסרת חסמים אנושיים, להביא לקרבה בין התלמידים למורים להורים, לתת את החיזוק הערכי.

אחד הדברים שהנהגתי היה שכל מורה מתקשר 3 פעמים בשנה לכל תלמיד כדי לשבח אותו על יכולותיו, מורים יודעים להתקשר כשיש בעיה לי היה חשוב שיתקשרו גם כשאין בעיה הפוך., כל ילד ראוי לחיזוק ובכל ילד יש משהו מיוחד וטוב וחשוב שהוא ישמע את זה, זה חשוב יותר משיחת נזיפה על התנהגות או הישגים בלתי מספיקים. 

בדרך זו קרבנו את ההורים והתלמידים למערכת החינוך גילינו הרבה דברים שניתן היה לתקן וצריך לתקן. זה לא עצר בקשר בין ההורים לתלמידים, אני משוחחת כל שנה שלוש פעמים עם כל מנהל בית ספר, שומעת מהמנהלים על חיי היום יום של הניהול ולומדת מהם.

הדרך שלי היא גישור בין פוליטיקה לניהול לשטח, אנשים המחוברים אלי לדרך שרואה אנשים ולא רדיפה אחרי ציונים, אני לא מנהלת את החינוך בעיר יש אנשי מקצוע מעולים. .

אני מעורבת בבחירת מנהלים בחינוך, מרגישה את הוויב, אני מעבירה את הרוח החינוכית שלי, בוחנת את המועמדים לפי העשיה החינוכית שלהם, בודקת את ארגז הכלים הערכי איתו הם באים.



הוצאנו את הלמידה למרחבים הפתוחים

מה עשית במרץ 2020 כשהבנת שכל מערכת החינוך עוברת ללמידה מרחוק?

הרגשתי כמו בסרטי אסונות. אי ודאות משהו מפחיד,מהר מאוד התארגנו, יש בהרצליה כ 19,000 תלמידים מגיל גן ואלפי אנשי סגל חינוכי שצריך לדאוג להם.

לשמחתי הרצליה התחילה להיות ערוכה ללמידה מרחוק עוד לפני פרוץ המגפה כשהתחלנו בתוכנית each ראש אגף החינוך ד"ר יעקב נחום יזם את התוכנית  ובתמיכתי ובתמיכת ראש העיר הכנסנו את התכנית העוסקת בלמידה חדשנית גם של מקצועות וגם אופי הלימוד של למידה מקוונת כך שמערכת החינוך בעיר כבר היתה מתורגלת בלמידה מרחוק, גם ההורים וגם התלמידים היו מיומנים בלמידה מרחוק.

התכנית מחוברת לתוכנית מנטורים בקהילה, במסגרתה הורים מביאים את הידע והניסיון לתלמידי העיר ללמידה חוויתית של תכנים מחוץ למערכת הלימודים הרגילה.

אמנות מדעים חקלאות, איכות סביבה, שילוב הורים למידה חדשנית תלמידים מעורבים בבניית תכני הלימוד, זו הגדרה חדשה של למידה הכל ברוח each

תני דוגמאות לפרוייקטים חינוכיים חדשניים?

בביה"ס לב טוב, מתקיים אחת לשבוע יום יציאה למוזיאון בשכבת כתות ד'. התוכנית נבנית יחד: מדריכי מוז"ה והמחנכות בשיתוף המורה לאומנות. הם בונים תוכנית לימודים ומחברים אותה לכל תחומי הדעת.

בבית ספר ברנדיס, משלבים הורים בתהליכי הלמידה כחלק בלתי נפרד מתוכנית הלימודים לאורך השנה ולא כאפיזודה חד פעמית. ההורים מנגישים הרצאות מקצועיות והמורות מחברות את התכנים לתחומי הליבה.

בבית ספר בברנר, התחילו להחיות את הגינה קהילתית ודרכה לומדים מדעים, שפה, מתמטיקה ואנגלית. בבן צבי החלו בלמידת חקר סביב מסעות למידה (בדומה לנבון) שכולה מבוססת עקרונות each. המסע הנוכחי נקרא "עולם"

באילנות- פרוייקט ספסלי נתינה ירוקים. תהליך חקר  של לימוד מתחום המדעים, החקלאות וחקר הסביבה. הספסלים הוקמו במרכז מסחרי גן רשל, מרכז מסחרי יד התשעה ומתנס נחלת עדה . במהלך השנה הספסלים היו מקום מפגש קהילתי בנושאי קיימות  וברוח ה- each והתלמידים ימשיכו לתחזק אותם.



איך נערכתם ברמה הטכנית לסיוע ללמידה מרחוק?

בתקופת הקורונה עיריית הרצליה סיפקה 1200 מחשבים לתלמידים מורים על מנת שיוכלו להמשיך ולקיים את הלימודים מהבית, היו מלווים טכניים שסייעו להתגבר על קשיים.

עוד לפני הקורונה ביצענו מעבר ללימוד במרחבים הציבוריים הנהגנו בחלק מבתי הספר יום לימודים בחורשות בעיר כך שכל מערכת החינוך היתה ערוכה לסגנון לימוד חדש.

הרצליה היא עיר עם אוכלוסיה מגוונת איך דאגתם שלא יהיו פערים בין תלמידים?

בנינו משפך של שוויון בין השכונות התמיכה לפי צורך ולא לפי מפתח אחיד, פתחנו חנות מצרכים של העירייה. רכזות קהילה סיפקו לילדים בבידוד בידוד משחקים חברתיים, הקורונה הביאה יצירתיות שלא הייתה, הבנו שאפשר לייצר משהו אחר.

זיהינו משברים אצל תלמידי העיר כתוצאה מהניתוק ויזמנו את תכנית חוזרים לתלם במסגרתה הוקצו בתקציב העירייה 10,000 שעות לימוד לשיקום הנזקים החינוכיים של התקופה.

הקורונה הכניסה הכל לפרופורציה, נתנה זמן לחשיבה ותכנון מחדש של האופן בו אנחנו מתנהלים החזירה את הקהילה למרכז, לדוגמא גנים לילדים של הסגלים הרפואיים, הייתה התגייסות של הסיעות לקיים את הגנים ולאפשר לסגלים רפואיים תושבי העיר את הפתרון לילדים.

איך הרצליה מתמודדת עם הקושי בגיוס אנשי הוראה?

כדי לעודד הגעה של מורים טובים להרצליה, ראש העיר העניק תקציב במסגרתו מוענקת מתגת לימוד לשנתיים להסבת אקדמאים להוראה ולאחר סיום הלימודים הם מתחייבים לעבוד שנתיים במערכת החינוך העירונית, כל המועמדים עוברים בחינות לוודא את איכות המורים העתידית.

סייעות הגנים כולן עובדות עירייה מה שמבטיח יציבות, ובטחון תעסוקתי.

ומה עם קידום נשים?

אנחנו רוב באוכלוסיה, מוכשרות יותר. כאישה לא הרגשתי אפליה מעולם, אולי זה האישיות שלי אבל אני מאמינה שכל הפערים המגדריים יסגרו. כחלק מהפעילות העירונית, שומרים על זכויות נשים במסגרות ציבוריות, מקיימים באופן שוטף  פעילויות להעצמה נשית כמו ייעוץ כלכלי לנשים, סיירת נשים מלוות נשים מוכות, ליווי נפגעות מינית, קורסים לליווי עסקים, תכניות בחינוך העוסקות במגדר.

אישה עם אמירה אף אחד לא יכול להתעלם ממנה.

איך העבודה עם ראש העיר משה פדלון?

משה פדלון נס ביולוגי שכולו לב, כולו נתינה וטוב לב.  מכיר את העיר ככף ידו, אי אפשר להתקיל אותו. הוא מכיר את כל מה שקורה בעיר, תענוג לעבוד איתו. נותן את מרחב העבודה הנדרש כדי לקיים את העבודה המקצועית, ומעורב כשצריך. התמזל מזלי לעבוד איתו

 

 ומה הלאה יש חלומות נוספים?

אני נמצאת בתפקיד חלומותי, עוסקת בחינוך ונשים, בעיר בה גדלתי, כל יום הוא אושר אדיר ושמחה בלב.

 

כתבות קשורות

כתבות קשורות

3 תגובות

  1. פליאה מאירי הגב

    כמה זכתה העיר הרצליה שיש לה את איה.
    אשת חייל

  2. אהובה שגיא הגב

    איה עוקבת אחר מעשיך.גאה בך .המשיכי בעשייה המבורכת!

  3. מונטקיו שלמה הגב

    מאיה היקרה
    יצאתי לגמלאות לפני כשנה וחצי לאחר שהייתי בנקאי ומנהל של מספר סניפים ומחלקות בבנק גדול במשך שנים רבות.
    הצעתי את עצמי בהתנדבות מלאה לאוריינות פיננסית לתלמידי כיתות י"א- י"ב של עירנו היקרה אך לצערי טרם קיבלתי מענה כלשהו מכם.
    אשמח מאוד לטיפולך

השארת תגובה

גלילה לראש העמוד
דילוג לתוכן