עוד כתבות בנושא

בית אבות לסיעודיים? לתשושי נפש? לתשושים ? לעצמאים? איך ממנים? איך בוחרים?

עינת קולמן – עובדת סוציאלית , מנכ"לית קולמן לגיל השלישי , מומחית לגיל הזהב, מלווה קשישים ובני משפחה מטפלים במסע למציאת בית אבות ובכל התהליך הבירוקרטי ומסייעת במיצוי זכויות ממשרד הבריאות , ממשרד הרווחה, קופ"ח, ביטוח , ניצולי שואה ועוד לשם מימון בית האבות וכל זאת ללא עלות.

הסבא העצמאי מעד ונפל והפך פתאום לסיעודי, העובדים הזרים לא מוכנים  להרים יותר את ההורה הקשיש שהנך מטפל בו , לשכן הערירי שלך יש לו דמנציה ואין מי שידאג לו,

אתה חש בדידות ורוצה להיות עם חברים בגיל שלך , קשה לך בניהול הבית ,צריכה קצת עזרה במקלחת והלבשה אך אין לך יכולת לממן עובד זר, קשה בתקופת הקורונה עוד ועוד מקרים שיוצרים את הצורך במערכת תומכת שמעניקה  חיי חברה,  ארוחות מסודרות , פעילות , פנאי תעסוקה, טיפול רופא , אחות ,תזונאית  ופיזיותרפיסטית. 

אז איך בוחרים בית אבות? שאלנו את עינת

ראשית לפני הכל צריך להבין מה רמת תפקודו של האזרח הוותיק ?

האם הוא סיעודי על כיסא גלגלים, האם הוא תשוש נפש הסובל מאלצהיימר, האם הוא תשוש 

המתהלך עם הליכון? האם הוא עצמאי בתפקודו? 

 

מדוע? לכל תפקוד מתאים בית אבות הערוך להתמודד עם הקושי שעמו מתמודד בן/ת הגיל הזהב כלומר ישנם בתי אבות לסיעודיים, ישנם בתי אבות לתשושים וכו…

הקשיים לעיתים שעולים כאשר אדם בתפקודו הוא גבולי כלומר הוא קצת מ2 תפקודים לדג תשוש אבל עם ירידה קוגניטיבית , המשפחה מעוניינת לדוגמא שהקשיש ימשיך להיות עם אנשים צלולים ובית האבות לעומתו לא מוכן לקבלו בגלל שמגדירו כתשוש נפש כלומר כדמנטי .

 

האם עדיף בית אבות פרטי על בית אבות שמקבלים את הכסף מסיוע המדינה?

ראשית יש לא מעט בתי אבות שניתן לממנם הן באופן פרטי והן דרך סיוע מהמדינה כלומר באמצעות קוד  ממשרד הבריאות או קוד ממשרד הרווחה והקשישים המתגוררים בהם מקבלים את אותו שירות.

היתרון בבתי אבות אלה שאם מדרדר מצב הכלכלי של אותו קשיש ששלם עד כה פרטי

ואין לו כסף יותר , יוכל להישאר באותו בית אבות ולעבור לממנו דרך הסיוע של המדינה.

אין ספק שיש בתי אבות פרטיים יוקרתיים שעולים לא מעט, שמושקעים הן מבחינת מראה המקום והן מבחינת כמות עובדים גדולה יותר.

 

בן משפחה מגיע כעת לבית אבות מה עליו לבדוק למען ההורה שלו?

ראשית, שאלו האם בית אבות פועל בפיקוח וברישיון משרד הבריאות? 

שנית, אני ממליצה על סיור בבית אבות , להסתכל מי הם הדיירים , האם הם דוברי רוסית? צרפתית? עיראקית? חשוב שיהיה להורה יהיה שפה משותפת עם הדיירים.

חשוב להכיר את העובדים בבית אבות : הרופא , האחות וכד' ולשאול שאלות רלוונטיות לטיפול ביקירכם.

התרשמו מנראות המקום, האם המבנה חדיש? מתוחזק היטב? האם יש גינה? מרפסת?

מקומות חניה?

תשאלו כל שאלה גם אם היא נראית לכם הכי טריוויאלית לדג' בנושא הרחצה ישנם הרבה בתי אבות שרוחצים יום כן יום לא ויש כאלה שהרחצה מתבצעת באופן יום יומי.

 

בתוך מסגרת בית האבות עד כמה האדם יכול לחוש תחושה הקרובה למה שהיה לו בבית?

תחילה בואו נבין את התהליך  הפסיכולוגי העובר על בן גיל שלישי יקר ובני משפחתו בהסתגלות לבית אבות, תהליך זה כולל בתוכו עצב, כעס, אשמה וכד'… . כאשר בסיום תהליך זה מתחילים לראות את יתרונות בית אבות כגון: סיוע רפואי יומיומי ,חברה, פיזיותרפיסט שמשמר תפקוד ,פעילויות התעסוקה אירועי תרבות וקבלת שבת.

קיימים בתי אבות רבים שמאפשרים להכניס חפצים אישים גם בבית אבות סיעודי כגון:

כורסא קטנה, מקרר קטן , כמובן לתלות תמונות משפחה על הקיר.

 

האם לוקח זמן עד שמתקבלים לבית אבות או שזה קבלה מיידית?

שאלה טובה, כאשר משפחות נכנסות לתהליך הטיפסיאדה של הגשת מסמכים לסיוע משרד הבריאות למימון בית אבות ליקריהם זה יכול לקחת חודש , חודשיים לעיתים יותר  ואז למשפחה נותר להחליט באם היא תממן תקופה זאת באופן פרטי את שהיית יקיריהם בבית אבות באופן פרטי או לטפלו בביתם. 

התקופה שהינה לפני קבלת אישור לסיוע במימון בית אבות ממשרד הבריאות  נקראת 'טרום קוד' .

 

מה העלות למימון בית אבות סיעודי פרטי ? 

בסביבות 16,000-24,000 ₪ לחודש ולכן חשוב למצוא בית אבות שיסכים ויהיה לו נכונות להתאים את התשלום ליכולת הכלכלית הקשיש/ה לתקופת ה'טרום קוד'.

 

עכשיו אנחנו בתקופת הקורונה , האם יש שאלות חשובות שכדאי שנשאל?

 בוודאי, ישנם בני משפחה שמבקרים את יקיריהם בבית אבות פעם בשבוע, ישנם המבקרים מספר פעמים בשבוע ולכן שאלו מה תדירות ביקורי משפחה בבית אבות.

מן הראוי לציין, כי בתקופה רגילה בני משפחה יכולים לבקר כל יום אך כעת בצל הקורונה ישנם בתי אבות שמאפשרים כל יום וישנם הרבה בתי אבות שמאד חוששים מהדבקה בבית אבות אז מחמירים לביקור של פעם ,פעמיים בשבוע.

בנוסף יש לבדוק כל כמה זמן עושים בדיקות לעובדים ולדיירים בבית אבות?

דבר נוסף , חשוב לנו כיום לצמצם הגעת הקשישים לבית חולים לא רק כדי להימנע מזיהומים הרגילים שאנו מכירים אלא גם כאמור לצמצם חשיפה מיותרת לנגיף הקורונה.

ולכן חשוב שתשאלו, האם יש לבית אבות רישיון לIV? כלומר לתת לקשיש טיפול באינפוזיה  כי אם צריך לתת אנטביוטיקה דרך הוריד למחלות כגון דלקת ריאות, עדיף היום שזה יתרחש בבית אבות ולא לסכן את בריאותו בטיפול בבתי חולים.

חשוב גם שתשאלו האם המזון המוגש מבושל בבית אבות או קייטרינג חיצוני? 

וכמובן אם נושא הכשרות הינו מהותי עבורכם, שאלו האם יש משגיח כשרות במקום?

 

כיצד פועלים היום בתי האבות כדי למנוע הדבקות  של הדיירים ?

בתי אבות מחמירים מאד ועושים את מירב המאמצים למנוע הדבקה, העובדים בבתי אבות , שומרים על מיגון ובנוסף עוברים בדיקות קורונה בתדירות גבוהה.

בל נשכח, ביום יום בני משפחה מטפלים רצים עם הוריהם המתבגרים לרופא משפחה,

לפיזיותרפיה, בדיקות דם, לתזונאית ועוד ונחשפים לעוד ועוד אנשים שיכולים להדביקם בקהילה.

בנוסף הרבה מהקשישים חוששים לצאת החוצה למפגשים חברתיים, ממעטים לנסוע בתחבורה ציבורית .

וכאמור השהייה בבית לתקופה ארוכה יכולה לגרום לדפרסיה, בית אבות מעניק פעילויות של תרבות, מוזיקה, סרטים, פעילות עם אומנות ובע"ח ועוד שתורמים למצב רוח בן גיל הזהב.

בראיון הזה מרבית שאלותייך הינם על בית אבות לאנשים שצריכים עזרה חלקית ומלאה, אך קיימת אופציה של דיור מוגן ,שלא שוחחנו עליו ,לאזרחים הותיקים  העצמאים שנותן מענה לצרכיהם החברתיים והתעסוקתיים ולבטיחותם הרפואית.

ולסיום , מהי ההמלצה שהינך יכולה לתת לבני משפחה שיקיריהם עובר לבית אבות?

חשוב מאד שהבית אבות יהיה בסביבת מגוריכם כדי שיהיה לכם נח לבקר את הוריכם.

וכמובן להיות בקשר טוב עם הצוות המטפל בבן/ת משפחתכם בבית אבות ,להתייעץ עימם לשתף ולבנות יחדיו את הטיפול המתאים ביותר ואת תחושת הבית הנעימה ליקיריהם.

בנוסף אני רוצה להביע אמפתיה והערכה לכל בני משפחה המטפלים ביקיריהם, אני יודעת שזה לא קל ולכן כולי תקווה שיהיו בעתיד מרכזים שיעזרו ויעניקו מידע בקלות ללא עלות לאזרחים הנתקלים בבירוקרטיה מול סיוע למימון לבית אבות, לקבלת חוק סיעוד מביטוח לאומי , להעסקת עובד זר, ומול החלטות לא קלות ,אבל עד שמשאלתי תתממש , אני פה לסייע בפאן הבירוקרטי ובמציאת הדרך והמסלול המתאים לאזרחים הוותיקים.

כתבות קשורות

כתבות קשורות

השארת תגובה

גלילה לראש העמוד
דילוג לתוכן