עוד כתבות בנושא

צו לפינוי המערה של ניסים כחלון בסידני עלי

המשרד להגנת הסביבה הוציא צו פינוי "כחלון חצב את המערות ללא היתרים ובניגוד לחוק, באופן שמסכן את יציבות המצוק" עיריית הרצליה: "ננסה לבטל את רוע הגזירה"

בית הצדף הרצליה
בית הצדף צילום - רמי פלג המשרד להגנת הסביבה

היחידה הארצית להגנת הסביבה הימית במשרד להגנת הסביבה דורשת מניסים כחלון לפנות את המערה שבה הוא מתגורר במצוק סידנא עלי בהרצליה. הצו מורה על פינוי עד 17 ביוני. אם לא ייענה לדרישה, יפעלו המשרד להגנת הסביבה ורשות מקרקעי ישראל לפינויו הכפוי ולאיטום המערה ושלל החללים שחצב כחלון במצוק.

כחלון (78) הקים את המערה ואוסף החללים בה לפני 50 שנה, כאשר חצב במצוק הכורכר בעצמו, ושילב בהם חומרים טבעיים כמו צדפים ואבנים. כיום מוכר המקום כ"בית הצדף", עיריית הרצליה שפעלה בעבר לפינוי האתר, ביקשה להפוך את המקום לאתר מורשת עולמי.
פדלון:" הכרה בבית הצדף כאתר מורשת עולמי"

על הצו חתום סמנכ"ל בכיר לפיקוח ואכיפה במשרד להגנת הסביבה, יצחק בן דוד, והדרישה מכחלון להסיר את המבנים והחללים שחפר ולשקם את הסביבה החופית והמצוק, להפסיק להזרים שפכים סניטריים מהמתחם בצינור המוביל לחוף ולים, לפנות את כלל המתקנים ברצועת החוף, ולהשיב את המצוק והחוף לקדמותם, נקיים מפסולת וממבנים. "אם לא יבוצע הצו של המשרד לא יאוחר מ-17 ביוני, יפעל המשרד בשיתוף רמ"י וגורמים נוספים לפינוי ואיטום מיידי של המתחם, על פי חוק". בחודש יולי האחרון, הוצאה התראה והזמנה לשימוע, כחלון לא התייצב לשימוע וההליכים נגדו נמשכו.

המתחם כולל מבנים על הקרקע, על רצועת החוף, על מצוק הכורכר הטבעי, ומערות חפורות מתחת לקרקע ובתוך המצוק. המבנה כולל יותר מ-50 חללים ופתחים שנחפרו במצוק עצמו, המשמשים גם למגורי כחלון. על פי חוות דעת של מהנדס מבנים מסוכנים, הבנייה במתחם מסכנת חיי אדם, שכן הקרקע בחלקה לא יציבה ובחלקה קורסת.

ראש עיריית הרצליה משה פדלון פנה בחודש מרץ לועד הישראלי של אונסקו בבקשה להכיר ב"בית הצדף" בחוף הים בהרצליה כפלא עולם תרבותי וטבעי חדש "בית הצדף" ממוקם על מצוק כורכר טבעי, מטרים ספורים מקו החוף הצפוני של הרצליה. האתר הייחודי נבנה במו ידיו של אדם אחד באמצעות שימוש בחומרים טבעיים כמו אבנים, צדפים וחול במשך עשרות שנים. המבנה המורכב כולל למעלה מ- 50 חללים ופתחים שנחפרו במצוק ומהווה יצירת אמנות נדירה ואבן שואבת לתיירים רבים.

מעיריית הרצליה נמסר: "קיבלנו זה עתה את המידע בדבר החלטת המדינה. נפעל מול המשרד להגנת הסביבה והגורמים השונים על מנת לנסות לבטל את רוע הגזרה"

כתבות קשורות

השארת תגובה

גלילה לראש העמוד
דילוג לתוכן