עוד כתבות בנושא

האדמה באפולוניה דיברה תע"ש נוף ים מזוהם ומסוכן

הפיצוץ שהרעיד את השרון, השאיר מכתש והזכיר את הסכנות הטמונות באדמת נוף ים, גם 25 שנים אחרי סגירת מפעל תע"ש משה פדלון "הגיע הזמן שהמדינה תתחיל בטיהור הקרקע המזוהמת." עיריית הרצליה פועלת לאבטחת השטח סביב האיזור. בשל החשש מפיצוצי משנה

נוף ים פצצה מתקתקת
תעש נוף ים האזור הנטוש בית למתבודדים צילום: די מדיה

בהמשך לפיצוץ בשטח תע"ש לשעבר שבנוף ים, עיריית הרצליה דורשת ממערכת הביטחון ומרמ"י (רשות מקרקעי ישראל שהשטח בבעלותה) לסגור מייד הרמטית את כל האיזור ולערוך סקר מקיף ויסודי באשר לשאריות חומרי הנפץ שמצויים באזור. "מדובר בפצצה מתקתקת שיש לנטרל לאלתר עד להודעה שהשטח נקי". אמר ראש העירייה, משה פדלון.
בשעות אלה, לבקשת רשות מקרקעי ישראל, עיריית הרצליה פועלת לאבטחת השטח סביב האיזור. בשל החשש מפיצוצי משנה העירייה מבקשת מהציבור להימנע מלהגיע לאזור אפולוניה ולשטח חוף הים שבאיזור מצוק סידני עלי.
באתר פעל מפעל תע"ש נוף-ים בין השנים 1950-1995, ויוצרו בו חומרי נפץ, תחמושת ואבק שריפה. המתחם כלל מתקני ייצור ואחסון, בתי זיקוק, מטווח, בריכות תשטיפי שפכים ופסולת ועוד.

צילום מהרשתות החברתיות לפי סעיף 27א
הפיצוץ המסתורי האדיר שהחריד את השרון בשטח של מפעל תע"ש הנטוש בגליל ים העלה לכותרות את האסון האקולוגי שלא מטופל. אדמות מפעל תע"ש הנטוש באפולוניה סמוך לשכונת נוף ים הפכו מאז שננטש מפעל תע"ש לפארק פראי, המפעל הנטוש עומד שומם, הטבע השתלט על המבנים. בעלי חיים, צבאים, שועלים, נחשים, נמיות ותנים הפכו את המקום לביתם כמו עשרות רבות שמגיעים למקום עם קראוונים, או כמטיילים ורוכבי אופניים  ניצלו את המצב הנדיר והפכו את השטח הפראי לביתם. סכנת הזיהום הכימי מנעה את הבניה באזור שהפך לאזור פראי ללא פיקוח של אף רשות.
 
במקום אירע אסון כבד לפני כ-30 שנה. ב-30 ביולי 1992, בשעה 8:00 בבוקר, שני פיצוצים עזים הרעידו את כל אזור המרכז, מחסן תת-קרקעי של חומרי נפץ במפעל התעשייה הצבאית בנוף ים התפוצץ. אבנים וגושי בטון הועפו למרחק של קילומטרים ופטריית עשן שחורה נראתה בשמיים. בתאונה נהרגו שני עובדים ועשרות נוספים נפצעו. חומרי הנפץ שהתפזרו לכל עבר גרמו לזיהום סביבתי, כעבור כחמש שנים נסגר המפעל. האסון לא הפריע למדינה לנסות ולקדם תכניות בניה בשטח הנטוש
ראש עיריית הרצליה משה פדלון: "הערב קיבלנו תזכורת רועשת במיוחד על כך שבג״צ קיבל החלטה נבונה ונכונה כשגנז את תוכניות הבנייה ההזויות באזור אקו פארק אפולוניה (מתחם תע״ש לשעבר).לשמחתי הרבה אין נפגעים, ועכשיו הגיע הזמן שהמדינה תתחיל בטיהור הקרקע המזוהמת.
שבילים נטושים וטבע מתפרץ צילום: אסתר וינר אילוז

זיהום הקרקע לא מנע מרשות מקרקעי ישראל לנסות ולקדם תכנית בניה על השטח הנטוש, בשנת 2021 הצליח המאבק של עיריית הרצליה ובית המשפט העליון קבע  כי יש לבטל את אישור ואת הפקדתה של תכנית הבנייה באפולוניה. סמוך לשטח תע"ש הוקם אקו-פארק אפולוניה רצועת טבע עשירה ותל ארכאולוגי אשר ממוקמים על חופה הצפוני של העיר הרצליה, בסמוך לשכונת נוף ים. בפארק מצויים אוצרות ארכיאולוגים וערכי טבע רבים, נדירים בחלקם, ההופכים את האקו-פארק לפנינה בעלת חשיבות לאומית בהיבטים של טבע, סביבה ומורשת. עד לפני שנתיים המקום עמד בסכנת הכחדה לטובת פיתוח בנייה ונדל"ן. פעילי המאבק להצלת הפארק שנלחמו להצלתו – נצחו בבית המשפט ומאז הם מטפחים כל חלקה במקום.

בית למתבודדים צילום די מדיה

כתבות קשורות

השארת תגובה

גלילה לראש העמוד
דילוג לתוכן